Mongolia | Freedom House

Freedom of the Press



Freedom of the Press 2002

2002 Scores

Press Status

Partly Free

Press Freedom Score
(0 = best, 100 = worst)


Political Environment
(0 = best, 40 = worst)


Economic Environment
(0 = best, 30 = worst)


The "gentlemen's agreement" between the recently elected ruling (former communist) Mongolian People's Revolutionary Party (MAKN) and publishers of the private newspapers resulted in an ungentlemanly, unpublished accommodation: the newspapers avoid criticizing the government in return for tax-free favors to the news media. Diverse political biases are reflected by a growing number of sensational tabloids that have joined the five more conservative broadsheet newspapers. They cover the broad news horizon but do not criticize the government. Most papers support a political party. In frequently filed libel and slander cases, the burden of proof is on the defendant. Radio is the key source of information for many in the countryside. Privatization of the Mongolian National Television and Radio (MNTV), available to all Mongolians, has been pledged by parliament but not yet accomplished.