Freedom of the Press

Nauru

Nauru

Freedom of the Press 2002

2002 Scores

Press Status

Free

Press Freedom Score
(0 = best, 100 = worst)

27

Political Environment
(0 = best, 40 = worst)

12

Economic Environment
(0 = best, 30 = worst)

10

The government respects freedom of the press though there is no independent news publication. The government publishes the Nauru Bulletin, a weekly newspaper. The state owns Nauru TV, the only television channel, and Radio Nauru, which carries Radio Australia and BBC broadcasts. In May 2000, police raided Nauru TV and confiscated a videotape of a parliamentary vote. In August 2001, the government banned Michael Field, an Agence France-Presse reporter, from entering Nauru to cover an annual meeting of the Pacific Islands Forum. Field had been regularly covering Nauru's involvement with money-laundering issues.