
Belarus
 Capital: Minsk
 Population: 9.5 million
 GNI/capita, PPP: US$13,590

Source: The data above were provided by The World Bank, World Development Indicators 2012.

Nations in Transit Ratings and Averaged Scores

 20
03

20
04

20
05

20
06

20
07

 

20
08

 

20
09

 

20
10

20
11

20
12

Electoral Process 6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 7.00 7.00

Civil Society 6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00 6.00 6.25

Independent Media 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50 6.75 6.75

Governance* 6.50 6.50 n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a n/a

National Democratic 
Governance n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 6.75 6.75

Local Democratic 
Governance n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Judicial Framework 
and Independence 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00

Corruption 5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00 6.00 6.25

Democracy Score 6.46 6.54 6.64 6.71 6.68 6.71 6.57 6.50 6.57 6.68

* Starting with the 2005 edition, Freedom House introduced separate analysis and ratings for national democratic 
governance and local democratic governance to provide readers with more detailed and nuanced analysis of these 
two important subjects.

NOTE: The ratings reflect the consensus of Freedom House, its academic advisers, and the author(s) of this 
report. The opinions expressed in this report are those of the author(s). The ratings are based on a scale of 1 to 7, 
with 1 representing the highest level of democratic progress and 7 the lowest. The Democracy Score is an 
average of ratings for the categories tracked in a given year.

by Alexei Pikulik and Dzianis Melyantsou



 Nations in Transit 2012108

Executive Summary

Belarus is a consolidated autocratic regime, in which the economy is controlled 
by the state with the exception of some limited activity in the private 
sector. Since coming to power in 1994, President Alyaksandr Lukashenka’s 

political strategy has centered on creating revenue from external economic rents 
and using them to establish a kind of social contract with the population, providing 
sustained social welfare in exchange for public loyalty. External rents, mostly from 
Russia, come in the form of oil and gas subsidies, but also in the form of special 
conditions in regional customs agreements and support in deterring international 
pressure for implementing reforms. In 2007, Russia, a longtime sponsor of the 
Lukashenka regime, began to withdraw the massive energy subsidies upon which 
Lukashenka’s personalistic rule and Belarus’s “socially oriented” model of unreformed, 
command-style economy were largely built. The removal of this stabilizing factor 
forced the state to embark on a partial transformation of its socioeconomic model. 
Pressure from the worldwide financial crisis, Western sanctions, Russia’s war with 
Georgia, and energy conflicts with Moscow forced the government to free political 
prisoners, relax repression on democratic activists, and initiate liberalization of the 
business climate, along with some unpopular reforms in the social sphere. Minor 
progress in market reforms and human rights was enough to renew hopes of a thaw 
in Belarus’s relations with the West, bring Belarus to the European Union (EU) 
Eastern Partnership Program, and secure stabilization loans from the International 
Monetary Fund.

Unable to depend on Moscow’s support, Lukashenka courted the EU’s 
recognition of his December 2010 reelection by marginally increasing the 
freedom of media and political and civil society actors in the months preceding 
the 19 December vote. Domestically, the president also bolstered his support with 
economic incentives, raising the average salary in Belarus to close to US$500 a 
month. As in previous years, opposition campaigns suffered from disunity and 
self-defeating political tactics; nevertheless, an unprecedented nine candidates were 
allowed to collect signatures, campaign via state-owned media, and appear on the 
ballot next to the incumbent president. 

The crackdown that ensued on 19 December led to the imprisonment of seven 
out of nine presidential candidates and a wave of arrests and intimidation of the 
political opposition, terminating any hope of a thaw in Lukashenka’s authoritarian 
rule. In 2011, the government responded to growing economic crisis and consequent 
decline in public support by preemptively repressing the political opposition and 
civil society organizations. Opposition members and other activists involved in 
the anti-Lukashenka demonstrations of December 2010 suffered intense reprisals 



  Belarus 109

during the year, with hundreds of arrests and sentences passed down in January and 
June–July 2011.

National Democratic Governance. Political repression of civil society and the 
opposition continued to intensify in the aftermath of the 19 December 2010 
presidential elections. By the end of 2011, the regime had 15 political prisoners, 
including well-known opposition figures. Throughout 2011, the defining features 
of President Lukashenka’s consolidated autocratic regime remained constant, 
and no breakthrough in political democratization occurred. In order to keep the 
country’s economy afloat, President Lukashenka cultivated partnerships with donor-
governments like China, Azerbaijan, and Iran, whose assistance is not conditional 
upon his government’s human rights record. Belarus’s national democratic governance 
rating remains unchanged at 6.75.

Electoral Process. Elections in Belarus are largely an administrative formality, 
conducted to validate the selection of progovernment candidates. Legislation fails 
to protect such basic tenets of free and fair elections as equal campaigning oppor-
tunities, representation of all political parties in the country’s electoral commission, 
and transparent vote counting. In 2011, Lukashenka and the head of the Central 
Electoral Commission responded to strident criticism of the 2010 presidential 
elections by discussing additional modifications to the electoral system; however, 
these discussions did not translate into legislation, nor do the proposed changes 
in any way address fundamental obstacles to transparency and fairness in Belarus’s 
electoral process. Belarus’s rating for electoral process remains unchanged at 7.00.

Civil Society. Throughout 2011, the regime continued its intimidation of the 
opposition through harassment and arrest of journalists and prominent activists 
like Ales Bialiatski of the Viasna Human Rights Centre. At year’s end, Lukashenka 
signed draft amendments that substantially restricted funding options for civil 
society organizations. Belarus’s civil society rating worsens from 6.00 to 6.25. 

Independent Media. The Lukashenka regime continued its systematic suppres-
sion of media freedom in 2011. During the summer’s “silent protests,” 95 journalists 
were detained and the KGB conducted several raids on the offices of independent 
media outlets. However, a few independent newspapers are still permitted to operate 
and internet media remain relatively unrestricted, leaving Belarus’s independent 
media rating at 6.75.

Local Democratic Governance. Local officials have extensive responsibilities in 
carrying out government programs, especially in the areas of health, administration, 
and infrastructure. However, they are often underfunded due to the lack of local 
revenue sources. In November 2011, Lukashenka ordered the formation of a new 
army called the territorial defense troops, in which regional governors hold the rank 
of major-general. Belarus’s local democratic governance rating remains at 6.75.



 Nations in Transit 2012110

Judicial Framework and Independence. The legal system in Belarus continues 
to be subordinated to the president, with courts playing the role of punitive bodies 
executing the president’s will against political opponents. Opposition members 
and other activists involved in the anti-Lukashenka demonstrations of December 
2010 suffered intense reprisals in 2011, with hundreds of arrests and sentences 
passed down in January and June–July. In September 2011, the government created 
a special body subordinated to the president that will take over the investigative 
functions of the Prosecutor’s Office, the Interior Ministry, and the Financial 
Monitoring Department of the KGB, effectively eliminating the last space for 
independent activity in the judicial system. Therefore, the judicial framework and 
independence rating worsens from 6.75 to 7.00.

Corruption. The Lukashenka regime’s attempts to sustain Belarus’s economy led 
to multiple devaluations of the currency in 2011. In November, the Republic 
of Belarus sold its 50 percent stake in the Belarusian gas transport company 
Beltransgaz to Russia’s Gazprom in exchange for a low fixed rate on gas imports. 
The decision, which is contrary to Belarus’s long-term strategic interests, represents 
a clear attempt on Lukashenka’s part to suppress mounting public discontent over 
high gas prices. Due to the president’s disregard for national interests in favor of 
maintaining his hold on power, Belarus’s corruption rating worsens from 6.00 to 6.25. 

Outlook for 2012. As a postelectoral Russia returns its focus to forging economic 
unions in the region, the Lukashenka regime may find itself under increasing 
pressure from its eastern neighbor. The sale of Beltransgaz to Gazprom and the 
resulting oil and gas prices promise to strengthen Russia’s role in Belarusian politics 
and its economy.

If Russia withholds its economic support, Lukashenka will probably attempt 
to reopen a dialogue with the West—and especially with Western lending 
institutions—by releasing the regime’s remaining political prisoners. Over time, 
Lukashenka will be forced to transform his formerly inclusive autocratic regime—
in which the regime gains popularity by providing stable social welfare—into an 
exclusive autocratic regime, in which the regime shifts resources away from the 
public towards paying off elites in order to win their loyalty. 



  Belarus 111

Main Report

National Democratic Governance
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

n/a n/a 6.75 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 6.75 6.75

The constitution of the Republic of Belarus, amended in a controversial referendum 
in 1996, established a system of unlimited presidential authority over the 
executive branch, local administrations, and the security apparatus. Presidential 
decrees overrule laws adopted by the parliament and regulate the activities of the 
Constitutional Court. The president appoints and removes regional and local 
governors, all judges (except for the chairman of the Supreme Court), half of the 
Constitutional Court, half of the Central Election Commission (CEC), and 8 out 
of 64 members of the Council of the Republic (the upper house of the parliament). 
A constitutional referendum in 2004 removed the last check on presidential powers 
by waiving presidential term limits.

Dependence on oil and gas revenues from Russia has turned Belarus into a 
rentier state.1 Lukashenka’s regime maintains power by redistributing external 
economic rents obtained from Russia—including energy subsidies and privileged 
access to the Russian market—in exchange for domestic political support. With 
up to 70 percent of the population employed by the state, the government is 
able to purchase loyalty by bailing out insolvent sectors of state-owned economic 
enterprises, inflating salaries when expedient, and spending heavily on welfare 
services. In addition to ensuring regime support, external rents have helped 
strengthen the security apparatuses of the regime. 

After 2007 the flow of rents from Russia drastically declined, forcing Lukashenka 
to pursue funding opportunities in the West. Belarus’s reluctant courtship of 
European support resulted in the appearance of human rights improvements and 
political thaw at different times between 2007 and 2011, most recently in the run-
up to the 2010 presidential election. An unprecedented nine opposition candidates 
were registered to run for office and were allowed to campaign without much 
harassment; they were even allowed to address the public on national television. 
However, this political thaw showed no promise of genuine liberalization, as 
authorities reaffirmed their full control over the election commissions.

Any façade of liberalization during the presidential campaign was abruptly 
dropped on election day, when the state used unprecedented force against 
demonstrators who had assembled in protest of election results. During the protest, 
some doors and windows of the building were shattered, which was interpreted by 
the authorities as “mass disorder.” Later, President Lukashenka and government-
controlled media claimed that the demonstrations had been an attempted coup, 
masterminded from abroad. Crowds were dispersed and beaten, with more than 



 Nations in Transit 2012112

700 protesters arrested on administrative charges, and 40 activists, including 7 out 
of 9 presidential candidates, imprisoned on criminal charges. 

Fear of government oppression was palpable in the first months of 2011. 
Members of the opposition who were not arrested lived in fear of another 
crackdown, and some activists were coerced into denouncing their colleagues. As 
of 1 March 2011, 26 persons arrested in connection with the protests remained 
in custody awaiting trial, including two former presidential candidates. Another 
former candidate was under house arrest, and two others were out on bail. Twelve 
additional persons were under official investigation. By the end of 2011, 15 persons 
active in the anti-Lukashenka demonstrations had been sentenced, including not 
only those arrested in December, but other, well-known dissidents, such as Ales 
Bialiatski, who was arrested on 4 August for tax evasion and sentenced to 4.5 years 
in prison on 24 November. 

The political crackdown in late 2010 and 2011 elicited strident criticism from 
Europe and the United States, souring hoped-for opportunities in the short-term. 
To survive the coming period, the Belarusian government must find an alternative 
partner to both the EU and Russia to support its modernization projects. Options 
include China, whose investment has been actively wooed, and Venezuela, whose 
oil supplies in 2010 broke Russia’s monopoly on the supply of raw materials. As 
Belarus becomes further integrated with the economic space dominated by Russia 
and Kazakhstan, its attractiveness to China increases.

Electoral Process
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

6.75 6.75 7.00 7.00 7.00 7.00 6.75 6.75 7.00 7.00

Although the political opposition has typically been given some room to organize, 
elections in Belarus are largely an administrative formality, conducted to validate the 
selection of progovernment candidates. Legislation that meets most international 
standards nevertheless fails to protect such basic tenets of free and fair elections 
as equal campaigning opportunities, representation of all political parties in the 
country’s electoral commission, and transparent vote counting. The threat of losing 
jobs is often used to force public employees to take membership in progovernment 
organizations that may later turn into pro-Lukashenka political parties, such as the 
Belaya Rus movement. Members of the CEC are appointed to five-year terms by 
the president, effectively ensuring the interpretation of electoral legislation to the 
advantage of progovernment candidates. 

Both the results of the 2010 presidential election and the subsequent 
crackdown on protests sent a clear signal to the country, and to those observing 
from abroad, that recent reforms in the electoral campaign process had been 
superficial and temporary. When opposition protesters gathered in October Square 
to contest fraudulent election results on the night after the vote, they were met with 



  Belarus 113

indiscriminate and disproportionate force. Many protesters were severely beaten by 
Belarus’s Special Purpose Police Unit and some 700 people in total were arrested, 
including journalists and presidential candidates from the opposition. 

In 2011, the 2010 presidential elections remained a dominant theme in 
political discourse. Seven out of ten former presidential candidates were put behind 
bars and neither the European Union nor the United States recognized the election 
results as free and democratic. The final report of the Organization for Security 
and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions and Human Rights 
(OSCE/ODIHR) condemned the December 2010 elections as nontransparent, 
noncompetitive, and marred by a restrictive media environment.2 On 31 March 
2011, the OSCE Minsk office was closed down, three months after Belarusian 
authorities determined that “an evaluation of the results achieved by the OSCE 
mission in Minsk shows that the mission has fulfilled its mandate.”3 

At several points during the year, Belarusian authorities discussed the possibility 
of transitioning from a majority electoral system to a party list system, potentially 
improving representation of opposition parties in the country’s governing bodies. In 
reality, experts note that the introduction of proportional representation would not, 
in itself, guarantee more seats in parliament for the opposition, which would still 
have to compete with numerous progovernment parties, including the Communist 
Party of Belarus, the Liberal Democratic Party, and the Belarusian Patriotic Party. 
With a party list system it would not be easy for any of Belarus’s weak and politically 
fragmented opposition parties to pass the electoral threshold, which could be 
quite high. In September 2011, the head of the CEC, Lidzia Yarmoshyna, announced 
that the next parliamentary elections, scheduled to take place in September 2012, 
would be held under the current law and that the transition to a proportional 
voting system would be unlikely in the near future.4 

A group of prominent opposition politicians has called for a boycott of the 
upcoming parliamentary elections on the basis of the 2010 electoral fraud. The 
official statement explaining the boycott was signed by Stanislau Shushkevich, 
Belarus’s first formal head of state and leader of the Belarusian Social Democratic 
Hramada, Yauhen Afnahel and Pavel Marynich, coordinators of a group called 
European Belarus, Viktar Ivashkevich, a leader of the organizing committee for a 
group called Belarusian Movement, and former presidential candidate Alyaksandr 
Kazulin.5 Another group threatening to boycott the September 2012 vote is the 
Belarusian Popular Front, which has conditioned its participation on the release of 
political prisoners. Other parties have made similar statements regarding detainees, 
but have not committed themselves regarding the elections. 

Threats of a boycott by the opposition are typical on the eve of any election 
in Belarus, but rarely materialize. Still wishing to simulate a competitive electoral 
process, government authorities often weaken boycott efforts by playing on 
the ambitions of opposition leaders, spreading rumors that members of the so-
called “constructive opposition” will be granted deputy mandates. This strategy 
worked in 2008, but in fact none of the opposition candidates were elected. 
An effective boycott of the 2012 elections would require more unity than opposition 



 Nations in Transit 2012114

parties currently demonstrate, and the opportunity to campaign publicly against 
Lukashenka at a time when his popularity is so low might be irresistible.

Civil Society
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

6.50 6.75 6.75 6.75 6.50 6.50 6.25 6.00 6.00 6.25

In 2011, Belarus’s activists and civil society organizations endured heightened 
repression at the hands of the authorities and conditions for nongovernmental 
organizations (NGOs) deteriorated. According to the Viasna Human Rights Centre, 
in 2011 more than 800 people were sentenced for participation in peaceful protests.6 
The apartments and workplaces of many civil society activists were raided, and the 
authorities prepared new repressive legislation that restricted civic activism.

A new wave of civic activism took hold in the summer of 2011, as “silent 
protests” erupted on the main squares of more than 30 cities and towns, every 
Wednesday from late May until August. Organized through social media platforms 
like Facebook and its Russian-language equivalent, VKontakte, individuals gathered 
at predetermined locations, simultaneously clapping or setting their mobile phone 
alarms to go off at specific times. People involved in the protests assumed that 
if no banners were waved and no slogans shouted, the police could not classify 
the gathering as a protest and a crackdown would be avoided. This approach 
succeeded for several weeks, catching the police by surprise, but by July authorities 
began violently cracking down on the gatherings and arresting participants. By 
the beginning of autumn, the aggressive response of the authorities had effectively 
stopped the silent gatherings from occurring. 

Despite the regime’s attempts to intimidate civil society, groups continued to 
organize solidarity campaigns in support of political prisoners and their families, 
gathering monetary donations and food for those in prison and establishing 
internet campaigns to lobby for their release. The overtly repressive atmosphere 
of 2011 also encouraged NGOs to coordinate their activities more closely, giving 
new life and importance to Belarus’s membership in the Eastern Partnership 
Program’s Civil Society Forum (CSF). Though sanctions imposed by the EU barred 
Belarus from negotiating trade agreements, membership in the Eastern Partnership 
Program remained an important opportunity for dialogue on political rights and 
civil liberties. In 2011, three conferences of the CSF National Platform took 
place in Minsk to discuss joint action in defense of civil society’s interests and the 
problem of political prisoners. On 29 October, Belarus’s National Platform elected 
a steering committee and adopted an official memorandum (or mission statement), 
which invited all civil society organizations in Belarus to sign. This was the first 
formal consolidation of civil society energies toward a common goal since the 1997 
founding of the Assembly of Democratic NGOs, which still exists as a coordinating 
body but does not include all active organizations in the field. 



  Belarus 115

For almost two years, the Lukashenka administration presided over an 
alternative forum for dialogue between government and civil society. Established 
in 2009, the Public Advisory Council of the Presidential Administration consisted 
of 30 members, including prominent critics of the government. In September 
2011, the head of the Presidential Administration, Uladzimir Makey, dissolved the 
Council, claiming its members were subject to “undeserved defamation on the part 
of both external and internal enemies of a sincere dialogue.”7 In its two years of 
existence, the council achieved little more than a simulation of open discussion 
with critics of the incumbent authority, meeting only four times. 

At the end of August, Lukashenka made a speech at the Congress of Teachers, 
announcing the possibility of dialogue with the Belarusian opposition and the EU. 
Reportedly, the promise was the result of a conversation between President Lukashenka 
and Bulgarian Foreign Minister Nikolay Mladenov, in which Lukashenka promised 
to release all political prisoners by the beginning of October.8 In early September 
Lukashenka withdrew his statement and said there would be no dialogue. 

Legal and extralegal harassment of NGOs and individual activists and their 
families increased in 2011. At the start of the year, the offices of the Belarusian 
Helsinki Committee were raided by the KGB, which confiscated several computers. 
Throughout the year, the Belarusian human rights organization Charter’97 
reported that security services were paying visits to the relatives of activists who 
had fled the country. On 4 August, police arrested Ales Bialiatski, vice president 
of the International Federation for Human Rights and president of the Viasna 
Human Rights Centre. Bialiatski was charged with witholding personal income tax 
by hiding personal funds in foreign bank accounts in Poland and Lithuania. On 
the evening of his arrest, police ransacked Bialiatski’s apartment and the offices of 
Viasna, confiscating the organization’s computer equipment and documents. On 
24 November, ignoring the outcry of the international human rights community, 
the Pershamayski District Court in Minsk found Bialiatski guilty of tax evasion, 
sentencing him to four-and-a-half years in a high-security colony and confiscating 
the contents of his foreign bank accounts. Lithuanian and Polish government 
officials apologized profusely on behalf of the bank officials who had provided 
Belarusian authorities with Bialiatski’s account information, unwittingly abetting 
the politically motivated investigation. 

By year’s end, the Lukashenka administration had tightened its grip on civil 
society activities still further, introducing legal amendments to three laws governing 
the right to free assembly, funding for public associations, and the powers of the 
KGB. Signed into law on 8 November, the amendment to the Law on Mass Events 
requires any gathering to be officially sanctioned by the authorities ahead of time, 
while a simultaneous amendment to the Law on Public Associations prohibits all 
organizations from holding funds in foreign banks and criminalizes foreign aid 
to political parties, NGOs, or unions. A third proposed amendment—still under 
discussion at year’s end—grants the KGB almost unlimited powers when it comes 
to investigating and restricting civil society activity. For example, KGB officers may 
enter any premises, using physical force if needed, without a court order. In response 



 Nations in Transit 2012116

to petitions from civil society groups, Belarus’s Constitutional Court examined the 
proposed amendments before the first two were signed and found them to be in full 
compliance with the constitution.

Independent Media
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.50 6.75 6.75

The Belarusian government tightly restricts media freedom. State-controlled 
media outlets engage in progovernment propaganda and receive subsidies from the 
government. The government prohibits civil servants from accessing blacklisted 
websites from their office computers. The authorities restrict advertising in 
independent newspapers and charge them higher rates for distribution services and 
newsprint. Independent journalists face persecution and are often denied access to 
information. In 2011, the government continued its brutal postelection crackdown 
on journalists, as the Lukashenka regime panicked in response to the Arab Spring, 
a mysterious subway bombing in April, and antigovernment flash mobs held in 
Minsk and other cities during the spring and summer. The government clamped 
down aggressively on news coverage of the protests as well as the economy.

According to the Ministry of Information of Belarus, as of April 2011 there 
were 1,362 printed mass media outlets registered in Belarus, including 666 
newspapers, 650 magazines, 38 newsletters, 7 catalogues, and 1 almanac. More 
than two-thirds of these are privately owned, but the market for news remains 
dominated by state-run publications, with the majority of nonstate media confining 
themselves to entertainment and apolitical content. A total of 30 publications cover 
sociopolitical issues—however, only those distributed by the state-monopolized 
press distributors Belposhta and Sayuzdruk are widely available in subscription 
catalogues and news kiosks.9 

In the first months of 2011, the government dramatically increased pressure 
on independent media and journalists. The Belarusian Association of Journalists 
(BAJ) found that, in the two months after the December 2010 elections, the KGB 
conducted searches of the private residences of at least 12 journalists and 3 editorial 
offices seizing a large amount of professional technical equipment.10 On 10 January, 
the National Broadcasting Commission silenced the private Minsk-based Autoradio 
by withdrawing its broadcasting license in retaliation for having broadcast allegedly 
“extremist” advertisements for opposition candidates during the December 2010 
election.

Independent media also faced severe financial problems in 2011 as paper and 
printing costs increased by approximately 80 percent due to the economic crisis 
and the abrupt devaluation of the Belarusian ruble in May 2011. Meanwhile, the 
state-controlled Shklov newsprint mill continued selling newsprint to state-owned 
publications at pre-crisis rates.



  Belarus 117

On 11 April, an apparent terrorist attack on a Minsk subway killed 15 people 
and wounded over 200 others. In the week following the explosion, the public 
prosecutor’s office, Ministry of Information, and KGB issued no fewer than 10 
official warnings to individual journalists and media outlets concerning the release 
of case details or any suggestion of possible government involvement. State officials 
threatened journalists with legal action, claiming their coverage of the incident 
disrespected the victims of the blast. 

On 27 April, the Ministry of Information filed a case at the Supreme Economic 
Court to terminate the publication of independent newspapers Nasha Niva and 
Narodnaya Vola for reasons concerning both their coverage of the 2010 presidential 
elections and the 11 April explosion in the Minsk subway. The court rejected the 
appeals of the newspapers’ editors, citing previously issued ministerial warnings as 
justification. Minister of Information Aleh Praliaskouski claimed it was within his 
power to call for the closure of the two newspapers in accordance with the Law 
on Mass Media. The proceedings sparked a broad response among civil society 
groups both within the country and abroad, causing the Ministry of Information 
to withdraw its case on 13 July. Immediately afterwards, however, the ministry 
initiated similar administrative proceedings against the publishers of the two 
newspapers for violating mass media laws by repeatedly committing violations 
within one year after a written warning had been issued. The publishers were fined 
14,000,000 Belarusian rubles (approx. €2,000) each. 

Government authorities responded with equal hostility to pessimistic media 
coverage of the economic crisis. On 27 May, President Lukashenka called on the 
government to close down all mass media guilty of inciting economic hysteria. The 
president noted that Russian media had been among “the most rabid” instigators of 
panic, and urged the government to “do something to make sure these mass media 
are removed from our country.”11 

On 14 June, the authorities began a closed trial of journalist Andrei Paczobut, 
charged with violating articles 367 and 368 of the criminal code by defaming and 
offending President Lukashenka in writings for the Polish daily, Gazeta Wyborcza, 
the opposition news portal, Belarusian Partisan, and Paczobut’s personal blog on 
the online social network Livejournal. The case received widespread international 
media attention and calls for Paczobut’s immediate release. Paczobut, who had been 
in custody since April, was found guilty on 5 July. However, he will not begin 
serving his three-year prison sentence until 2013.

Pressure on journalists and media outlets also intensified in connection with 
the “silent protests” of May–August 2011. According to the Belarusian Association 
of Journalists (BAJ), 95 journalists were detained during the street protests and 
many were penalized on administrative charges.12 

In November 2011 the state telecommunication company, Beltelecom, 
imposed restrictions on the use of the internet in state agencies and organizations in 
accordance with a presidential decree from 1 February 2010 called “On Measures to 
Improve the Use of the National Segment of the Internet Network.” The restrictions 
prohibit visits to certain websites from computers in government offices. According 



 Nations in Transit 2012118

to Yury Zisser, the general director of the popular internet portal Tut.by, the thirty-
five blacklisted websites include mostly terrorist or adult content sites, but also 
the sites of major opposition or civil society organization sites, such as those of 
Belarusian Partisan, Charter’97, and government critic Yauhien Lipkovich’s blog.13 
Nevertheless, most citizens still have fairly free access to the internet and online 
independent media. As of November 2011, internet penetration in Belarus was 
50 percent.14 Despite the government’s capacity to exert stricter controls over the 
internet, its interference with online communications during the year was selective 
and limited. 

Local Democratic Governance
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

n/a n/a 6.50 6.50 6.50 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75

Heads of Belarus’s regional and district administrations are directly appointed by 
President Lukashenka. Local officials have extensive responsibilities in carrying out 
central government programs, especially in the areas of health, administration, and 
infrastructure; only a few services, such as institutions of higher education and 
medical clinics, are directly administered by central government bodies. However, 
local governments are often underfunded due to the lack of local revenue sources.

Almost all public services are provided at the middle level of local government, 
in districts and cities. Regional governments control or manage some health, 
educational, and cultural facilities, but their role in service delivery is generally 
confined to funding, supervising, and controlling the activity of lower-level 
governments. Bottom-tier local governments (village councils, for example), 
provide a very limited range of services, including preschool education and primary 
education. Many local communities still lack independent status, elected bodies, or 
local budgets.

In November, the president issued the military rank of major-general to the 
heads of all provinces and the city of Minsk, making them responsible for the 
deployment of military defense in their territories. This move further strengthened 
the subordination of local officials to the president by assuming a military-like 
chain of command between the supreme commander in the country, President 
Lukashenka, and the regional heads.

Elections to local councils in April 2010 saw only six opposition members 
elected among the 21,288 council members nationwide. Because the authorities 
generally view community organizing on local issues as a form of political activity, 
local political and civic activists are closely monitored and have less freedom 
than their counterparts in Minsk. A local activist is quite likely to lose his or her 
employment for political reasons, after which it is almost impossible to find another 
job. For these reasons, many local civil society groups avoid broader political 
agendas, focusing instead on apolitical issues of local importance.



  Belarus 119

Protests, like other forms of political activity, are usually confined to the capital 
city. However, in 2011, the momentum of political activism brought on by the 
“silent protests” spread to provincial and district centers. In the city of Baravinchy, 
250 residents gathered in protest of the events of December 2010; in Brest, 
Hrodna, Vitsebsk, and Mahilou, demonstrations gathered 300–600 participants; 
in Babruisk, the number of demonstrators was between 500 and 600; and in 
Homel, the number reached nearly 1,000. By the end of summer, the crackdown 
by authorities had been so forceful that protests across the country were largely 
subdued.

Judicial Framework and Independence 
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 6.75 7.00

The judicial branch in Belarus is regulated by the president, who controls the 
appointment of judges. The president also has the power to relieve citizens of 
criminal liability, and no high-ranking public official may be prosecuted without 
Lukashenka’s consent. Throughout 2011, the state employed the police, KGB, and 
judicial system to suppress, intimidate, and punish political dissent, resulting in a 
high number of arrests and prison sentences.15

Mass arrests and legal harassment of the opposition began in the aftermath 
of the 2010 presidential elections, continuing through January 2011 and peaking 
in May–July with the sentencing of protesters from December 2010 and the 
crackdown on “silent protest” participants. Also during this period, trumped-up 
tax evasion charges were brought against prominent human rights activist Ales 
Bialiatski, and the opposition movement Belarusian Popular Front was evicted 
from its office headquarters. By June 2011, 13 trials of postelection protesters had 
been completed, resulting in prison sentences for 43 individuals. No fewer than five 
former presidential candidates were convicted of contributing to “mass disruption;” 
three of these—Mikalai Statkevich, Dzmitry Us, and Andrei Sannikau—were 
issued long prison sentences.

The arrests and trials of 2010–11 showcased shocking delays, torture, and 
abuse in Belarus’s criminal justice system. Former presidential candidate Ales 
Mihalevich was detained for two months without trial for his participation in 
the antigovernment demonstrations of 19 December 2010. While in custody, 
Mihalevich reported torture at the hands of prison administrators, a claim 
corroborated by other detainees, including former presidential candidate Uladzimir 
Niakliaeu and the coordinator of the civil society campaign European Belarus, 
Dzmitry Bandarenka. Mihalevich and other detainees also reported that, as a 
condition of their release from prison, they had been forced to sign a statement 
agreeing to collaborate with the KGB.16 Mihalevich was so shaken by the abuse he 
endured in custody that upon being released, he fled the country, leaving behind 
his wife and two young children.



 Nations in Transit 2012120

Law enforcement’s particularly brutal response to the “silent protests” in June 
and July 2011 signaled a new phase in the government’s disregard for basic rights 
and security of its citizens. Hundreds of silent protesters were subjected to aggressive 
treatment by plain-clothed police; participants as well as passers-by were detained 
without cause and shoved into buses without registered plates. Video footage of the 
events reveals use of disproportionate force against unarmed individuals engaging 
in nonviolent behavior such as simultaneous clapping or stomping.17 These events 
attest to the regime’s increased willingness to employ law enforcement for exerting 
excessive force against perceived regime threats, without justifiable cause or 
adherence to due process. 

Protesters were not the only targets of government reprisals in 2011. During 
the year, the government also intensified its persecution of select human rights 
organizations, using the judiciary to prosecute prominent activists on trumped-up 
administrative charges. Ales Bialiatski, head of the Viasna Human Rights Centre, 
was arrested in early August on charges of alleged tax evasion connected to Viasna’s 
two bank accounts in Poland and Lithuania. Maintaining foreign bank accounts is 
such a common practice among Belarusian NGOs that no one could doubt that 
Bialiatski’s arrest was politically motivated. With public discontent on the rise in 
the summer of 2011, it was an opportune time for the authorities to dispose of 
figures like Bialiatski, who is well known for exposing the government’s human 
rights abuses to the international community and supporting stricter EU sanctions. 
At the same time, with international pressure mounting over Belarus’s existing 
political prisoners, the regime had every reason to hope that Bialiatski would flee 
the country to avoid arrest. Presumably, this is why Bialiatski was informed of the 
impending tax evasion charges a full month before his actual arrest, and why he was 
never barred from leaving the country. In the end, Bialiatski did not leave Belarus 
and the courts were compelled to fabricate evidence to implicate his guilt. Viasna’s 
expenditures via Bialiatski’s account were extensively documented in support of his 
innocence, but the court, acting as an extended arm of the executive, refused to 
admit the documents as evidence for the defense. As a result, Bialiatski was found 
guilty and issued a harsh sentence of imprisonment in a high-security penal colony. 
The case sent a clear message to other human rights groups that the regime was 
prepared to use its dominance over the judiciary to make targeted strikes against 
organized, regime-critical activism. 

In September, two men—Dzmitry Kanavalau and Uladzislau Kavaliou—were 
put on trial for their alleged role in the April 2011 Minsk subway bombing. On 
8 November, the accused men were sentenced to death, despite some reported 
contradictions. Critics decried the theatrical quality of the proceedings, which 
seemed orchestrated to bolster public support for the speedy verdict of “guilty.” 
Long before the trial’s conclusion, President Lukashenka preemptively congratulated 
the higher-ranking officials of the Interior Ministry on their prompt and efficient 
investigation of the case.

On 12 September, President Lukashenka signed a decree on the creation of 
a special body subordinated to the president that will take over the investigative 



  Belarus 121

functions of the Prosecutor’s Office, the Interior Ministry, and the Financial 
Monitoring Department of the KGB. The so-called Investigative Committee, 
which assumes its new powers in January 2012, is to be led by Valery Vakulchyk, 
former head of the Operational and Analytical Center under the Administration 
of the President—the most powerful branch of the secret service. 

Corruption
2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012

5.50 5.75 6.00 6.25 6.25 6.25 6.00 6.00 6.00 6.25

Belarus’s legal framework addresses the issue of corruption and contains laws on 
conflict of interest. All draft laws are also required to pass a so-called criminology 
test with the Office of the Prosecutor General, which must assess whether a given 
bill may encourage bribery. Economic liberalization and de-bureaucratization 
initiatives pursued on a limited scale in 2009 and 2010 allowed for a modest 
improvement in Belarus’s business climate, but with the judiciary serving as a 
tool of the executive branch, prosecution of corruption-related activities remains 
selective; targets in 2011 were mostly low-level bureaucrats. 

Belarus’s economy remains dominated by the public sector, and the vast 
discretionary power of bureaucrats to regulate economic activities creates ample 
opportunities for extortion. This is especially true in sectors dominated by excessive 
administrative regulation, such as transit, exports, and petrochemicals.18 In 2011, 
Belarus’s currency devaluation and the existence of multiple exchange rates—one 
official, one unofficial—led to rampant abuse by rent-seeking bureaucrats and 
their cronies, who used privileged access to the National Bank exchange rates to 
capitalize on the exchange rate arbitrage. Corruption also remained widespread in 
public services that are nominally free, such as health care and education. 

While elites profited from economic uncertainty in the early months of 2011, the 
general public grew increasingly restive about the possibility of high gas prices in the 
coming winter, especially as their incomes devalued. The administration’s response to 
the impending crisis and potential unrest was to sell its 50 percent stake in Belarusian 
natural gas transport company, Beltransgaz, to Russia, for US$2.5 billion.19 The deal 
was finalized on 25 November, leaving Gazprom the sole owner of Belarus’s most 
precious economic asset. The benefit to the Lukashenka regime was in the fine print 
of the contract of sale—in addition to US$2.5 billion, Belarus received a guarantee 
that until 2014, gas prices for Belarus would remain the same as in the Yamalo-Nenets 
autonomous okrug of Russia.20 As a result, in 2013–14, Belarus will buy gas at a rate 
of around US$165 per 1000 cubic meters, a rate that would otherwise have more 
than doubled.21 Many observers decried the sale as a blatant bartering of the nation’s 
long-term economic interests in exchange for regime stability. President Lukashenka 
called the sale “a very profitable deal for [the]country.”22 

Throughout the economic crisis, officials in the Lukashenka government 
denied the existence of serious, system wide corruption, but continued to record 



 Nations in Transit 2012122

successes in addressing low and mid-level graft. According to data from the 
prosecutor general’s office, between January and April of 2011, the damage resulting 
from corruption totalled 17.9 billion Belarusian rubles (approximately US$5.8 
million)—70 percent higher than official statistics for the same period in 2010. The 
government also claims that property confiscated from corrupt bureaucrats totaled 
around 15.6 billion rubles (US$5.1 million) during the first part of the year—three 
times more than in the same months of 2010.23 These numbers represent a small 
fraction of the sums believed to be “lost” to corruption in Belarus every year. In 
March 2011, Prosecutor General Ryhor Vasilevich (who was replaced in September 
by the former head of Belarus’s Military Court, Alyaksandr Kanyuk) firmly declared 
that the level of corruption in Belarus posed no threat to the state, and that the 
number of corruption crimes in Belarus was actually declining.24 

The World Bank’s 2012 Doing Business report noted several steps by the 
government to remove bureaucratic obstacles to business in 2011 and attract 
foreign investment. Among other changes, the government simplified compliance 
with corporate income, value added and other taxes, and introduced “requirements 
for greater corporate disclosure to the board of directors and to the public.”25

 

 Authors: Alexei Pikulik and Dzianis Melyantsou
Alexei Pikulik is the academic director of the Vilnius-based Belarusian Institute 
for Strategic Studies (BISS). He is also a professor in the IMARES program at the 
European University at St. Petersburg and an associate professor at the European 
Humanities University in Vilnius. Dzianis Meyantsou is a senior analyst at BISS. 

1 Alexei Pikulik, “Belarus as a Rentier-State: Co-Development of Political and Economic 
Institutions,” (presentation at the Helsinki International Symposium on “Belarus After 15 
Years of Authoritarian Rule: Assessment and Prospects,” Helsinki, Finland, 18 May 2009); 
and Margarita Balmaceda, Belarus Energy Strategies under Lukashenka: Turning Economics into 
Politics, Dependency into Power (forthcoming book).

2 Organization for Security and Cooperation in Europe/Office for Democratic Institutions 
and Human Rights (OSCE /ODIHR), Republic of Belarus, Presidential Elections, 19 
December 2010, Election Observation Mission Final Report (Warsaw: OSCE/ODIHR, 22 
February 2011), 1, http://www.osce.org/odihr/elections/75713.

3 “Belarus closes down OSCE office after poll criticism,” BBC News, 31 December 2010, 
http://www.bbc.co.uk/news/world-europe-12100765. 

4 “‘Manageable opposition’ may be awarded parliamentary seats next year,” BelaPAN, 15 
September 2011, http://belapan.com/archive/2011/09/15/en_496355. 

5 “Prominent Opposition Figures Call for Boycott of Parliamentary Elections,” Naviny.by, 21 
March 2011, http://naviny.by/rubrics/english/2011/03/21/ic_news_259_363650/print/. 



  Belarus 123

6 For a list of arrests, see the online archive of administrative detentions maintained by the 
Viasna Human Rights Centre: http://spring96.org/persecution/?DateFrom=2012-01-01
&DateTo=2012-12-31&Page=0. 

7 “Makey Dissolves Public Advisory Council,” Naviny.by, 23 September 2011, http://naviny.
by/rubrics/english/2011/09/23/ic_articles_259_175213/. 

8 “Лукашэнка паабяцаў вызваліць у пачатку кастрычніка ўсіх палітзняволеных” 
[Lukashenka promised to release all political prisoners in early October] BelaPAN, 2 
September 2011, http://belapan.com/archive/2011/09/02/eu_eu_494004_494015/. 

9 “Ситуация с распространением печатных СМИ—2011” [The situation with the spread 
of print mass media in 2011] Belarusian Association of Journalists (BAJ), 25 April 2011, 
http://baj.by/be/node/10196. 

10 BAJ, Mass Media in Belarus: Post-election Situation in Belarusian Media Field: January–March 
2011 (Minsk: BAJ, 2011), http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/01212011Mass
MediainBelarusEN.pdf. 

11 “Lukashenko orders shutdown of alarmist mass media,” Belarusian Telegraph Agency (BELTA), 
27 May 2011, http://news.belta.by/en/news/president?id=633670.

12 BAJ, Mass Media in Belarus. Violations of Journalists’ and Mass Media Rights in 2011 (Minsk: 
BAJ, 2011), http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/05252011MassMediainBelarus
EN.pdf.

13 BAJ, Mass Media Week in Belarus, 21 November–4 December, 2011 (Minsk: BAJ, 2011), 
http://baj.by/sites/default/files/monitoring_pdf/21-11_04-12.pdf. 

14 Mikhail Doroshevich, “Internet in Belarus, November 2011,” e-Belarus.org, 4 January 2012, 
http://www.e-belarus.org/news/201201041.html . 

15 See Viasna’s online archive.
16 “Mihalevich: Prisoners Were Tortured,” Belsat.eu, 28 February 2011, http://belsat.eu/en/

wiadomosci/a,1726,mihalevich-prisoners-were-tortured.html. 
17 “Belarusian Protesters Detained After Latest Weekly Protest,” Radio Free Europe/Radio Liberty, 

21 July 2011, http://www.rferl.org/content/belarus_protesters_detained/24271799.html. 
18 See Pikulik, “Belarus as a rentier-state”; and Balmaceda, Belarus Energy Strategies under Luka-

shenka.
19 “Белоруссия готова продать Белтрансгаз за 2,5 млрд долларов Газпрому” [Belarus is 

prepared to sell Beltransgaz to Gazprom for 2.5 billion dollars], NEWSru.com, 23 June 2011, 
http://www.newsru.com/finance/23jun2011/beltransgaz.html. 

20 Gazprom, “Россия и Белоруссия определили новые условия поставки и транспор-
тировки газа. Белтрансгаз переходит к Газпрому” [Russia and Belarus have identified 
new terms for supply and transportation of gas. Beltransgaz transferred to Gazprom], 
press release, 25 November 2011, http://www.gazprom.ru/press/news/2011/november/
article124284/. 

21 “Лукашенко: продажа Белтрансгаза—очень выгодная сделка для нашего народа” 
[Lukashenka: sale of Beltransgaz a very profitable deal for our nation], Naviny.by, 23 
December 2011, http://naviny.by/rubrics/economic/2011/12/23/ic_news_113_383413/. 

22 “Lukashenko says Beltransgaz sale to Gazprom ‘very profitable’,” RIANovosti, 23 December 
2011, http://en.rian.ru/world/20111223/170444388.html. 

23 “Чыноўнікі зарваліся: За чатыры месяцы 2011 года фінансавы ўзровень карупцыі 
ў Беларусі вырас на 70%” [Officials have gone too far: In the four months of 2011 
financial corruption in Belarus increased by 70 percent], Nasha Niva, 6 June 2011, http://
nn.by/?c=ar&i=55317.

24 “Уровень коррупции в Беларуси не представляет серьезной угрозы для государства—
Василевич” [Level of corruption in Belarus is not a serious threat to the state—Vasilevich], 
News.21.by, 23 March 2011, http://news.21.by/society/2011/03/23/274442.html.



 Nations in Transit 2012124

25 The World Bank Group, Doing Business 2012 (Washington, D.C.: The World Bank Group, 
2012), http://www.doingbusiness.org/data/exploreeconomies/belarus/.



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /None
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Error
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /CMYK
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments true
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /CreateJDFFile false
  /Description <<

    /BGR <>
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000410064006f006200650020005000440046002065876863900275284e8e9ad88d2891cf76845370524d53705237300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef69069752865bc9ad854c18cea76845370524d5370523786557406300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /CZE <>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /ETI <>
    /FRA <>
    /GRE <>

    /HRV (Za stvaranje Adobe PDF dokumenata najpogodnijih za visokokvalitetni ispis prije tiskanja koristite ove postavke.  Stvoreni PDF dokumenti mogu se otvoriti Acrobat i Adobe Reader 5.0 i kasnijim verzijama.)
    /HUN <>
    /ITA <>
    /JPN <FEFF9ad854c18cea306a30d730ea30d730ec30b951fa529b7528002000410064006f0062006500200050004400460020658766f8306e4f5c6210306b4f7f75283057307e305930023053306e8a2d5b9a30674f5c62103055308c305f0020005000440046002030d530a130a430eb306f3001004100630072006f0062006100740020304a30883073002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee5964d3067958b304f30533068304c3067304d307e305930023053306e8a2d5b9a306b306f30d530a930f330c8306e57cb30818fbc307f304c5fc59808306730593002>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020ace0d488c9c80020c2dcd5d80020c778c1c4c5d00020ac00c7a50020c801d569d55c002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /LTH <>
    /LVI <>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken die zijn geoptimaliseerd voor prepress-afdrukken van hoge kwaliteit. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /POL <>
    /PTB <>
    /RUM <>
    /RUS <>
    /SKY <>
    /SLV <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /TUR <>
    /UKR <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents best suited for high-quality prepress printing.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /ConvertToCMYK
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /DocumentCMYK
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure false
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles false
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /DocumentCMYK
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /UseDocumentProfile
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice




