
Russia 
 
Status: Not Free 
Legal Environment: 25 
Political Environment: 32 
Economic Environment: 24 
Total Score: 81 
 
Survey Edition 2009 2010 2011 2012 2013 
Total Score, Status 80,NF 81,NF 81,NF 80,NF 81,NF 

 
The space for independent voices and diversity of opinion in traditional media grew even 
narrower in 2013, as the government penalized journalists for failing to conform to its 
increasingly strict definition of legitimate views and expanded its control over the broadcast and 
print sectors. The government of President Vladimir Putin has also begun to use a combination 
of the law, the courts, and regulatory action to crack down on online media, which some print 
journalists and bloggers, as well as new radio and television broadcasters, have used to reach 
audiences interested in alternative and more balanced sources of information. Despite this new 
government pressure, social media and web broadcasters continued to play an important role in 
fostering a wider debate about issues of public interest in 2013. 

Although the constitution provides for freedoms of speech and of the press, politicians 
and government officials frequently use the country’s politicized and corrupt court system to 
harass the few remaining independent journalists who criticize widespread abuses by the 
authorities. Russian law contains a broad definition of extremism that officials invoke to silence 
government critics, including journalists; the enforcement of this and other restrictive legal 
provisions has encouraged self-censorship. Defamation was recriminalized in 2012. In 2013, 
prosecutors charged a number of individuals—including journalists, bloggers, ordinary citizens, 
and whistle-blowing civil servants—with defamation, extremism, and other trumped-up offenses 
in an effort to limit their activities. In July, a court sentenced anticorruption blogger and 
opposition leader Aleksey Navalny to five years in prison on embezzlement charges that were 
widely seen as spurious. Although an appeals court suspended his sentence in October, new, 
similar charges were filed against him soon thereafter. Also in July, Aksana Panova, former 
editor in chief of the respected independent news website Ura.ru in the city of Yekaterinburg, 
went on trial for alleged crimes including extortion, embezzlement, and money laundering. She 
pleaded guilty to a tax offense, but claimed that the other charges had been filed in retribution for 
critical reports about regional officials. A verdict was pending at year’s end. Separately, in 
December a court in Moscow found the opposition weekly New Times and journalist Zoya 
Svetova guilty of libel for an article alleging that two Moscow judges had plagiarized their 
academic dissertations. The magazine was compelled to pay 500,000 rubles ($15,500) in 
damages to each judge, and Svetova was fined $3,000. The ruling was being appealed at year’s 
end. 

A criminal code amendment that came into effect in November 2012 authorized the 
creation of a federal register of blacklisted websites and appointed the state telecommunications 
regulator, Roskomnadzor, as its administrator. The measure—ostensibly aimed at protecting 
children from harmful information—has resulted in the blocking of thousands of websites. In 
December 2013, Putin signed a law that expanded the types of websites that could be blocked to 



include those that allegedly promote “extremist” information or “mass public events that are 
conducted in violation of appropriate procedures,” meaning unsanctioned protests. The law is 
only one of a number of tools used by courts to punish online speech in 2013. In June, the state-
owned internet service provider (ISP) Rostelekom blocked several news websites, including the 
independent site Gazeta.ru, after a court in Ulyanovsk ruled that they had “propagated 
corruption” through articles on the subject. In its ruling, the court did not specify what laws the 
websites were alleged to have broken or name the articles in question. 

In October, a law forbidding the media from using obscene language was employed in an 
attempt to close Rosbalt Information Agency, one of Russia’s largest online news portals. 
Roskomnadzor applied to the Moscow City Court to have Rosbalt’s license invalidated after it 
posted allegedly obscene third-party content from YouTube, including footage of a performance 
by the antigovernment group Pussy Riot. Rosbalt had removed the content once concerns were 
raised, but the court nevertheless ruled against it in late October. The news agency was appealing 
the ruling, and the site continued to operate through the end of the year. 

In June 2013, two new laws limiting freedom of expression and potentially press freedom 
came into force: a controversial law banning the dissemination of material that promotes 
“nontraditional sexual relationships” to minors and an antiblasphemy law that assigns prison 
terms and high fines for offending religious beliefs in public. In November 2013, Molodoy 
Dalnevostochnik, a newspaper in the Khabarovsk region, was reportedly investigated after it 
published a story about the dismissal of a local teacher and LGBT (lesbian, gay, bisexual, and 
transgender) rights activist. The case was ongoing as of the end of the year. Also in June, the 
parliament debated a proposal to criminalize speech that negatively portrays the role of the 
Soviet army during World War II, prompting Dunja Mijatović, the Organization for Security and 
Cooperation in Europe (OSCE) representative for freedom of the media, to express her concerns 
about the initiative in a public statement. The Russian authorities rejected Mijatović’s criticism 
and called on the OSCE representative to stop interfering with the lawmaking process in Russia. 
The bill was still under consideration at the end of the year. 

While the constitution and a 2009 law provide for freedom of information, accessing 
information related to government bodies or via government websites is extremely difficult in 
practice. However, a December 2012 resolution by the Supreme Court declared that denying 
journalists access to court proceedings in any but exceptional circumstances constituted an 
unacceptable obstruction to the work of a free media. Mijatović welcomed the court’s 
recognition of the principle of openness in court proceedings. 

The government stepped up controls on civil society in 2013, using a 2012 law requiring 
nongovernmental organizations (NGOs) that receive foreign funding and engage in broadly 
defined “political activity” to register with the Justice Ministry as “foreign agents.” Law 
enforcement agencies carried out unannounced inspections of hundreds of groups, and often 
showed up with representatives from as many as a dozen different agencies—including fire 
inspectors, tax inspectors, and health and safety inspectors—to issue citations. The targeted 
NGOs included respected media support groups such as the Mass Media Defence Centre in 
Voronezh; Civil Control, the Institute of Regional Press, and the Foundation for Freedom of 
Information in St. Petersburg; and the Institute for Development of Press (Siberia) in 
Novosibirsk. 

The government sets editorial policy at state-run television stations, which dominate the 
media sector. The country’s more than 400 daily newspapers offer content for a wide range of 
interests but rarely challenge the Kremlin line on important issues such as corruption or ongoing 



tensions in the North Caucasus. Meaningful political debate is mostly limited to weekly 
magazines, news websites, some radio programs, and a handful of newspapers such as Novaya 
Gazeta or Vedomosti, all of which are aimed at urban, educated, and relatively well-off Russians. 
Although these independent outlets are tolerated to some extent, the main national news agenda 
is firmly controlled by the Kremlin. There is little understanding of the media’s role as a check 
on the state or champion of the public interest in Russia. 

In December, Putin abruptly abolished one of Russia’s oldest news agencies, RIA 
Novosti, declaring that it would be absorbed into the state-run media conglomerate Rossiya 
Segodnya (Russia Today). RIA’s director was replaced by the ultraconservative and 
progovernment television commentator Dmitriy Kiselyov and Margarita Simonyan, the head of 
RT, the Kremlin’s international television network. The move was described by RIA Novosti in 
a post on its website as “the latest in a series of shifts in Russia’s news landscape, which appear 
to point toward a tightening of state control in the already heavily regulated media sector.” 

Also in December, Russia refused to renew the visa of U.S. journalist David Satter—a 
veteran Russia reporter and longtime critic of the Kremlin, and currently an adviser for Radio 
Free Europe/Radio Liberty—marking the first time Russia had denied entry to an American 
journalist since the end of the Cold War. Satter, after traveling to Ukraine to renew his visa, was 
informed that his presence in Russia was “not desirable.” There were several other instances in 
2013 of harassment of foreign journalists as they attempted to cover sensitive topics. In October, 
Dutch photojournalist Rob Hornstra was denied a Russian visa in what he believed to be a bid to 
obstruct critical reporting ahead of the Sochi Olympics. Hornstra had been documenting ongoing 
human rights abuses in the restive North Caucasus region and in Sochi in the lead-up to the 2014 
Winter Games. Later the same month, a crew from Norway’s TV2 television station was 
harassed, detained, and questioned on multiple occasions over their coverage of preparations for 
the games. In one instance, an official threatened to jail one of the journalists. Separately, two 
journalists on board a Greenpeace vessel that was intercepted in Russian waters in September 
were taken into custody along with the environmental activists. The group had been engaged in a 
protest against Russian oil production in the Arctic. The two journalists, Russian photographer 
Denis Sinyakov and British freelance videographer Kieron Bryan, were arrested on piracy 
charges—later downgraded to the lesser offense of hooliganism—and held for more than two 
months before being released on bail. Bryan was finally granted permission to return to Britain in 
December. 

Two journalists died as a result in their work in 2013, according to the Committee to 
Protect Journalists (CPJ). In July, Akhmednabi Akhmednabiyev, deputy editor of the 
independent weekly Novoye Delo, was shot and killed outside his home in Dagestan. 
Akhmednabiyev, who was also a contributor to the online news site Kavkazskiy Uzel, often wrote 
about sensitive topics, including local corruption and human rights abuses by security officials. 
He had been receiving death threats since his name appeared on a hit list that was widely 
distributed in Dagestan in 2009, and he narrowly escaped an attempt on his life in January. In 
April, former Khimskaya Pravda editor Mikhail Beketov died as an indirect result of injuries he 
sustained during an attack in 2008 that left him paralyzed and unable to speak. His attackers have 
never been found. Beketov was beaten with metal rods, lost a leg and several fingers, and had 
shards of his skull embedded in his brain. The attack followed a campaign of harassment over 
articles he published that were critical of a controversial road project through a forest in Khimki, 
outside Moscow. 



There were a number of reports of physical assaults against journalists and media outlets 
in 2013. In February, Viktor Nedosvetey, editor of the regional newspaper Nepravilnaya Gazeta 
in the northwestern Nenets Autonomous District, was attacked outside his home by three 
unidentified assailants. Nedosvetey was a vocal critic, through his paper, of abuse of power by 
local officials and the regional governor. In April, journalists Andrey Chelnokov and Boris 
Komarov suffered brutal beatings in separate attacks in Novosibirsk. Chelnokov, head of the 
Novosibirsk Journalists’ Union, was missing for 10 days before he was found; he suffered a 
concussion, a broken nose, and broken ribs. Komarov, president of Uniton-Media, which owns 
several outlets, was hospitalized for more than a month with injuries that included a concussion 
and a broken jaw. In October in Rostov-on-Don, investigative journalist and blogger Sergey 
Reznik was viciously beaten with baseball bats and shot at by two assailants. He sustained head 
and neck injuries in the attack, but was not hit by the gunshots. The following month he was 
sentenced to 18 months in prison on charges of insulting a public official, bribery, and 
deliberately misleading the authorities. Reznik regularly reports on corruption and abuses by 
local and regional officials. 

The Moscow-based newspaper Moskovskiy Komsomolets was the target of a number of 
attacks in 2013. In March, member of parliament Andrey Isayev publicly threatened an editor 
and journalist on his Twitter account after the paper published a piece that criticized three female 
opposition members who had switched allegiances to join the ruling United Russia party. Isayev, 
who also belongs to United Russia, posted a tweet saying that “a severe retaliation” awaited “a 
particular editor and author” over what he called a “filthy, mean dirty attack.” Although Isayev 
did not name the reporter or editor in his post, he identified the article and the newspaper. The 
popular daily also had its offices attacked with incendiary devices twice during the year, in July 
and October. No one was seriously hurt in either attack, but the incidents followed what 
Moskovskiy Komsomolets owner Pavel Gusev called a smear campaign against him by 
progovernment media, which had alleged his involvement in a prostitution ring. 

Impunity for those who commit violence against journalists is a serious and long-standing 
problem. CPJ estimates that 56 journalists were killed in Russia between 1992 and the end of 
2013; only 3 percent of those cases have been solved to date. The retrial of several suspects 
accused in the October 2006 murder of prominent investigative reporter Anna Politkovskaya was 
postponed at least six times in 2013 following disputes over jury selection, accusations of 
witness bribing, and medical quarantine of one of the defendants. The proceedings had made 
little progress as of year’s end. There was progress in the case of Igor Domnikov, a Novaya 
Gazeta reporter killed in 2000 in a brutal attack that was believed to be linked to his 
investigations into corruption and nepotism in Lipetsk. In 2007, gang leader Eduard Tagiryanov 
was sentenced to life in prison for carrying out the attack, and four other gang members received 
lengthy sentences. In May 2013, authorities in Moscow arrested businessman Pavel Sopot, 
accusing him arranging the attack on behalf of the then deputy governor of Lipetsk, Sergey 
Dorovskoy. In October, Tagiryanov recanted testimony that Sopot had ordered the attack, but 
testimony from other convicted gang members helped lead to Sopot’s conviction in December. 
He was sentenced to seven years in prison and ordered to pay 1 million rubles ($30,000) to 
Domnikov’s widow. 

The authorities exert significant influence over the information landscape through a vast 
state-owned media empire. The state owns, either directly or through proxies—including 
Gazprom Media, an arm of the state-owned energy giant Gazprom; and National Media Group, 
owned by Yuriy Kovalchuk, a close ally of Putin and board chairman of Rossiya Bank, one of 



the largest banks in Russia—all five of the major national television networks, as well as national 
radio networks, important national newspapers, and national news agencies. It also controls more 
than 60 percent of the country’s estimated 45,000 regional and local newspapers and periodicals. 
State-run television is the main news source for most Russians and generally serves as a 
propaganda tool of the government, while the newspapers and radio stations with the largest 
audiences largely focus on entertainment content. The government also owns RT, an 
international, multilingual satellite news network, which generally seeks to promote the 
Kremlin’s take on global events. 

Media ownership diversity continued to decline in 2013, as companies loyal to the 
Kremlin and regional authorities purchased additional outlets, and most other media businesses 
remained dependent on state subsidies and government printing, distribution, and transmission 
facilities. In November, Gazprom Media bought the television and radio holdings of Profmedia 
from mining tycoon Vladimir Potanin. 

Advertising revenue for Russian media outlets grew by an estimated 11.3 percent in 
2013, though most of the growth was driven by the internet and television markets. Print outlets 
experienced falling circulation and higher production costs. Private businesses are reported to be 
reluctant to place advertisements in outlets that are not favorable to the government. There is a 
fast-growing pay-TV market in Russia, and the government is undertaking an ambitious 
conversion plan to bring digital television into every Russian home. 

About 53 percent of Russians accessed the internet in 2012, though the rate was higher in 
the cities. Russians have joined social-networking sites in large numbers and are among the 
heaviest social-media users worldwide. 


