
www.freedomhouse.org 

 
 

CHINA MEDIA BULLETIN 
 

A weekly update of press freedom and censorship news 
related to the People’s Republic of China 

 

 

BROADCAST / PRINT MEDIA NEWS 

 State outlets, censors defend China’s UN veto on Syria 

Chinese state-run media have been busy defending Beijing’s February 4 decision to veto a United 
Nations Security Council resolution that called for Syrian president Bashar al-Assad—whose regime 
has been engaged in a ruthless 11-month crackdown on antigovernment protesters—to step down. 
In a commentary on February 7, the Communist Party mouthpiece People’s Daily said China was 
acting “responsibly” for the sake of the Syrian people, as “Western campaigns” in Afghanistan and 
Iraq had proved flawed. Global Times, a nationalistic party-owned paper, accused foreign media of 
“painting Syria black.” It said the Assad administration had actually guaranteed press freedom in 
Syria, since English-language newspapers and U.S.-based television networks such as CNN are 
available in Damascus. (Syria has been rated Not Free in Freedom House’s Freedom of the Press report 
since its debut in 1980.) Some netizens posted comments questioning the wisdom of the veto. 
According to one remark that received over 2,000 “recommends” on the Netease news portal, 
“Everyone can see why [China] is not popular in the world, why you have the world besieging you.” 
However, the censorship apparatus soon intervened, and subsequent posts took a more 
progovernment line. Censorship was similarly applied to Sina Weibo, the popular microblogging 
service. A China Media Bulletin examination of WeiboScope Search, a database run by the University 

Issue No. 46: February 9, 2012 
Headlines 

 China’s UN veto on Syria 

 Media offer diverse responses to Wukan elections 

 Microblog real-name rule begins to cut usage growth 

 Qihoo fumes after app rejection by Apple 

 Communications cut off in restive Sichuan regions 
 



www.freedomhouse.org 

of Hong Kong’s Journalism and Media Studies Center that compiles deleted Sina Weibo posts, 
found various comments that had been critical of Beijing’s position. These included denunciations 
of the Syrian crackdown, complaints that Hong Kong–based Phoenix TV had offered biased 
coverage of the violence, and concerns that China was simply following Russia’s lead on the veto. 

 Xinhua 2/8/2012 (in Chinese): Syria is not white, but it has been painted darker by 
the West 

 Global Voices 2/8/2012: Censoring opinions on China’s veto on UN resolution on 
Syria 

 People’s Daily 2/7/2012 (in Chinese): Why can’t the UN Security Council be a 
rubber stamp? 

 Guardian 2/5/2012: China defends Syria veto in People’s Daily article  

 WeiboScope Search 
 
 

 

 Media offer diverse responses to Wukan elections 
 
State media and microblogging services reacted in a variety of ways to the first stage of village 
elections held in Wukan, Guangdong Province, on February 1. The villagers were choosing a 
committee of 11 people to oversee the election of a new village head in March. Wukan made 
headlines around the world in December 2011 after villagers forcibly expelled local Communist 
Party officials over land grabs, corruption, and the death in custody of one of their leaders. 
Provincial authorities ultimately intervened and agreed to allow the village to hold its own elections. 
On February 3, the nationalistic Communist Party–owned Global Times dismissed foreign media’s 
fascination with the case, claiming that village-level elections in China already enjoyed a high degree 
of freedom. But a report in the Beijing-based Legal Daily stated that “for too long and in too many 
places,” the actual practice of village elections has been to “use hierarchy to replace general 
election.” Meanwhile, the Beijing News adopted an optimistic tone, with an editorial under the 
headline “Open and Transparent Elections Open New Chapter for Wukan.” The chief editor of the 
popular microblogging site Sina Weibo gave a tacit green light to discussion of the elections by 
posting a photograph of a polling station on his Weibo account. Searches on the service reportedly 
returned almost a million posts, a sharp contrast to the tight censorship of the term “Wukan” 
implemented in December (see CMB No. 43). Most comments were enthusiastic, with some 
pointing out that the polls undermined claims that rural Chinese are not ready for democracy. A 
blogger with more than 24,000 followers asked, “Does this not tell us that Chinese in other areas can 
do this too?” Despite such relatively open discussion, some restrictions were still evident. Journalists 
from a number newspapers—particularly those known for investigative reporting—were allegedly 
barred from covering the elections in person.  

 

 South China Morning Post 2/5/2012: Wukan's poll - pompous and wasteful or 
upholding fairness?  

 China Media Project 2/4/2012: Wukan: Inspirational example, or old news?  

 Global Times 2/3/2012: Western media making too much of Wukan election  

 Tea Leaf Nation 2/1/2012: Images from Weibo: Wukan’s historic election  

http://news.xinhuanet.com/world/2012-02/08/c_122673497.htm
http://news.xinhuanet.com/world/2012-02/08/c_122673497.htm
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2012/02/08/china-censoring-chinas-veto-on-un-resolution-on-syria
http://advocacy.globalvoicesonline.org/2012/02/08/china-censoring-chinas-veto-on-un-resolution-on-syria
http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2012-02/07/nw.D110000renmrb_20120207_1-03.htm
http://paper.people.com.cn/rmrb/html/2012-02/07/nw.D110000renmrb_20120207_1-03.htm
http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/06/china-syria-veto-peoples-daily
http://research.jmsc.hku.hk/social/search.py/sinaweibo/#lastdeleted
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-43#Censors
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=da7bbda275845310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=China&s=News
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=da7bbda275845310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=China&s=News
http://cmp.hku.hk/2012/02/04/18627/
http://www.globaltimes.cn/NEWS/tabid/99/ID/694408/Western-media-making-too-much-of-Wukan-election.aspx
http://tealeafnation.com/2012/02/images-from-weibo-wukans-historic-election


www.freedomhouse.org 

 Wall Street Journal 2/1/2012: Wukan elections the spark to set the prairie ablaze?   

 International Federation of Journalists 2/8/2012: First democratic elections held in 
Wukan Village, Guangdong  

 

 
 

 Merkel visit, contacts restricted by Chinese officials 
 
On February 3, German chancellor Angela Merkel was forced to cancel a planned visit to the 
newsroom of Southern Weekend, a Guangzhou-based paper known for outspoken reporting on 
corruption and other sensitive issues. The schedule of Merkel’s three-day trip to China was altered to 
insert a meeting with a state-recognized Catholic bishop in place of the newspaper visit. An editor 
told South China Morning Post that Southern Weekend had managed to publish an exclusive interview 
with the chancellor that was conducted before her China trip, but that the newsroom visit was 
scuttled “under huge pressure from the authorities.” In a similar incident the day before, police 
blocked prominent human rights lawyer Mo Shaoping from attending a dinner hosted by Merkel in 
Beijing. He had been invited to discuss the Chinese legal system, and Merkel expressed regret that he 
was prevented from meeting with her. Mo said police told him they were acting on “orders from 
leaders above,” citing the need to maintain stability ahead of the 18th Party Congress in the fall. 
Editor in chief Wu Si of the magazine Yanhuang Chunqiu, which is read by many retired Chinese 
officials, was able to attend the dinner. He said there were other guests involved with economics, 
environmental protection, and education, but that no lawyers were present. 
 

 South China Morning Post 2/4/2012: Tight rein on who Merkel meets 

 Want Daily 2/4/2012: Beijing moves bishop to block as Merkel visits Guangzhou 

 Associated Press 2/4/2012: Merkel unhappy China blocked lawyer from meeting 

 Reuters 2/3/2012: China blocks rights lawyer from meeting Merkel  
 
 
 

 
NEW MEDIA / TECHNOLOGY NEWS 

 

 Microblog real-name rule begins to cut usage growth 
 
After initial announcements in January that major microblogging sites like Sina and Tencent would 
soon require users to register with their real names, the deadline for all users to submit their 
identification numbers for registration has reportedly been set at March 16 (see CMB No. 44). 
Those who refuse will not have their accounts shuttered, but they will be unable to post new 
messages. The Guangzhou-based Time Weekly magazine reported in January that Sina would have to 
pay at least 2 yuan (32 cents) per person to verify identification through a government contractor, 
though the contractor later denied the report on its microblog account. In any case, it appears that 
companies such as Sina and Sohu have been verifying users’ identities without such assistance by 

http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/02/01/china-wukan-elections-the-spark-to-set-the-prairie-ablaze
http://asiapacific.ifj.org/assets/docs/231/125/a6b3be7-439fd7d.pdf
http://asiapacific.ifj.org/assets/docs/231/125/a6b3be7-439fd7d.pdf
http://topics.scmp.com/news/china-news-watch/article/Tight-rein-on-who-Merkel-meets
http://www.wantchinatimes.com/news-subclass-cnt.aspx?id=20120204000057&cid=1101
http://abcnews.go.com/International/wireStory/merkel-unhappy-china-blocked-lawyer-meeting-15512364#.TzGIAFadcct
http://www.chicagotribune.com/news/sns-rt-us-china-lawyertre8120ad-20120202,0,5953358.story
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-44#Microblog


www.freedomhouse.org 

asking them to submit their mobile telephone numbers when creating accounts. Phone purchases 
already require real-name registration. In a sign of the impact the new rules may have on the 
popularity of microblogging services, a number of prominent Chinese intellectuals have declared 
their abandonment of Sina Weibo, including social science professor Yu Jianrong, history professor 
Zhang Ming, and Peking University law professor He Weifang. Meanwhile, media reports indicate 
that the number of new users signing up for Sina Weibo has dropped dramatically—from around 20 
million per month previously, to only 3 million over the past month. Steve Millward at Penn Olson 
says this could be because duplicate or automated accounts are being screened out by the real-name 
requirement, or because genuine users are staying away. 
 

 Investor’s Business Daily 1/27/2012: Sina has less costly route to comply with China 
regs 

 The Diplomat 1/31/2012: Intellectual microblog exodus? 

 Penn Olson 2/7/2012: Real name deadline for China’s microblogs is looming, new 
users already way down 
 

 
 

 Hong Kong site preserves censored microblogs 
 
As the government steps up pressure on microblogging sites to better control content, there have 
reportedly been more deletions of posts by users with large followings. In a new feature, the 
Journalism and Media Studies Center at the University of Hong Kong has begun tracking and saving 
Sina Weibo posts that have been deleted, creating a database called WeiboScope Search; the center’s 
China Media Project has been highlighting particularly important examples of politically motivated 
censorship on its website. Among the deleted items noted over the past week are: a posting by 
economist Han Zhiguo (3.9 million followers) about the lack of separation between the Chinese 
Communist Party and state institutions; an item in which well-known playwright Ye Shaxin (120,000 
followers) praises various aspects of Hong Kong’s protection of civil liberties; a short post by 
Beijing magazine editor Tian Weihua remembering Guo Quan, a former professor who was 
sentenced to a long prison term for his prodemocracy activism and whose wife and son recently fled 
to the United States (see CMB No. 44). The site also noted several examples of deleted cartoons or 
images, which can spread more freely than text in China because they may not be picked up by 
automated keyword filters. For instance, a removed post by a cartoonist with 42,000 followers 
seemed to argue that instead of paying attention to a conflict between prominent blogger Han Han 
and academic Fan Zhouzi (who accused Han Han of using ghostwriters), people should be watching 
issues—like arbitrary evictions, repression in Tibet, and disabled people’s rights—that are more 
critical to Chinese society’s development. 
 

 WeiboScope Search 

 China Media Project 2/2/2012: All talk, no action   

 China Media Project 1/31/2012: Thank goodness for Hong Kong   

 China Media Project 2/2/2012: Remembering Guo Quan   

 China Media Project 2/1/2012: Brutality and tragedy unseen   
 

http://news.investors.com/Article/599224/201201271802/sina-weibo-deals-with-china-regulations.htm
http://news.investors.com/Article/599224/201201271802/sina-weibo-deals-with-china-regulations.htm
http://the-diplomat.com/china-power/2012/01/31/intellectual-microblog-exodus
http://www.penn-olson.com/2012/02/07/real-name-deadline-weibo
http://www.penn-olson.com/2012/02/07/real-name-deadline-weibo
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-44
http://research.jmsc.hku.hk/social/search.py/sinaweibo/#lastdeleted
http://cmp.hku.hk/2012/02/02/18483
http://cmp.hku.hk/2012/01/31/18311/
http://cmp.hku.hk/2012/02/02/18527
http://cmp.hku.hk/2012/02/01/18380


www.freedomhouse.org 

 Lawyer discusses online activism as justice tool 
 
The South China Morning Post published a profile of Beijing-based activist lawyer Liu Xiaoyuan on 
February 7, describing his career as an “online crusader” since he began blogging regularly in January 
2007. Speaking of his role as a legal consultant to prominent Chinese artist and blogger Ai Weiwei, 
Liu said, “We both care about social issues….I’m concerned with the legal aspects, while he’s 
concerned with the sociological aspects.” The two first crossed paths in 2008, when Liu advocated 
online for a young man who allegedly killed six police officers in Shanghai. As the lawyer published 
articles questioning flaws in the investigation, Ai created a documentary on the case. During Ai’s 81-
day detention in the spring of 2011 (see CMB No. 41), Liu advocated online for the artist’s release, 
prompting police to detain him for five days and warn him not to write articles or accept interviews 
from foreign media. He told South China Morning Post that his writings are frequently censored by the 
operators of microblogging services. In 2007 he filed a case against popular web portal Sohu for 
removing his articles, but it was rejected by the court without explanation. Liu argued that the media 
were the best tool available to a defense lawyer in China, given the judiciary’s lack of independence. 
“If a case attracts the attention of the public, there’s a higher likelihood that the court will treat the 
trial more seriously and fairly,” he said. 
 

 South China Morning Post 2/7/2012: Online crusader blogging for justice 
 
 

 
 

Communist Party newspaper editor joins Twitter 
 
On January 29, three days after the U.S.-based microblogging service Twitter announced that it 
would begin censoring content by location (see CMB No. 45), Hu Xijin, editor in chief of the 
Chinese Communist Party–owned newspaper Global Times, opened a Twitter account and began 
posting messages in English. Surprised users were initially skeptical of the account’s authenticity, as 
Twitter is still blocked in China and using the service amounts to a tacit indictment of the 
government’s censorship policies. That would be out of character for Hu, whose paper is known for 
nationalistic commentaries against Western governments and democratic ideals. Hu did not 
immediately address users’ questions about how he accessed Twitter, but on January 31 he tweeted, 
“I understand China’s current internet censorship but I support the gradual lift of it. I believe speech 
freedom is inevitable in China.” For the time being, though, it appears that Hu is abstaining from 
most information available via Twitter and using the service for output only. The sole account he is 
currently following is that of the Global Times itself. 
 

 Wall Street Journal 1/30/2012: Twitter wins new fans over censorship  

 The Diplomat 2/4/2012: China tries Twitter diplomacy?  

 McClatchy 2/1/2012: Mr. Hu Xijin joins Twitter in China  

 Hu Xijin on Twitter 
 
 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-41
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=2ebe8837e7255310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=China&s=News
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-45#Twitter%20unveils
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/01/30/in-chinatwitter-wins-new-fans-over-censorship
http://the-diplomat.com/china-power/2012/02/04/china-tries-twitter-diplomacy/#more-3281
http://blogs.mcclatchydc.com/china/2012/02/mr-hu-xijin-joins-twitter-in-china.html
http://twitter.com/huxijingt


www.freedomhouse.org 

 Facebook conveys doubts on future access to China  

 
In documents filed with the U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) in connection with its 
$5 billion initial public offering (IPO) on February 1, the popular social-networking website 
Facebook said that it was continuing to “evaluate entering China,” where its service is currently 
blocked, but that the obstacles to such a move included “substantial legal and regularity 
complexities” as well as competition from Chinese rivals that already comply with Chinese 
censorship directives (see CMB No. 45). “We do not know if we will be able to find an approach to 
managing content and information that will be acceptable to us and to the Chinese government,” 
the Facebook filing said. Though Facebook had reportedly discussed a possible collaboration with 
the Chinese search engine giant Baidu that would allow the U.S.-based company to enter the 
Chinese market, the plan was apparently abandoned after the Arab Spring uprisings in early 2011, 
which increased Chinese authorities’ wariness of social media. Analysts also noted that Beijing would 
be unlikely to ease controls ahead of a leadership transition scheduled for late 2012. Internet expert 
Xiao Qiang of the University of California, Berkeley, has argued that from the authorities’ point of 
view, U.S. internet companies simply cannot be trusted to abide by Chinese government rules and 
will therefore be kept at bay beyond China’s “Great Firewall.” 
 

 Agence France-Presse 2/2/2012: Facebook hopes to re-friend China despite censors 

 Tech World 2/2/2012: Facebook says censorship puts China out of reach  

 Wall Street Journal 2/2/2012: Facebook IPO: The company still has hopes for China  

 Reuters 2/6/2012: Facebook needn’t envy life inside China firewall  

 Xiao Qiang 11/17/2011: From ‘grass mud horse’ to ‘citizen’: A new generation 
emerges through China’s social media sphere  

 

 
 
 

 Qihoo fumes after app rejection by Apple 

 
Beijing-based internet company Qihoo 360 Technology, best known for its antivirus software, 
announced on February 7 that its mobile security applications for Apple’s iPhone and iPad would be 
available again soon, after Apple withdrew the products from its app store on February 6. News of 
the removal caused Qihoo shares to drop 6 percent on the New York Stock Exchange. Without 
elaborating, the company said the removal was partly due to an “abnormal” pattern of user feedback, 
both in favor of and against its apps. Qihoo voiced suspicions that the rival Chinese web security 
company Kingsoft Corporation was involved in generating the negative user comments, and said it 
was prepared to file a lawsuit. According to Shanghai Daily, Qihoo was also upset at popular Chinese 
web portal Tencent for failing to act on its request to delete news articles about Apple’s withdrawal 
of its products. This is not the first time that Qihoo has faced negative attention. Last month, an 
investigation by New York–based Digital Due Diligence found that Qihoo had employed its widely 
used antivirus software to unfairly boost the market share of its web browser program, which 
surpassed Microsoft’s Internet Explorer in November 2011 to become the most popular browser in 
China. For example, Qihoo allegedly blocked other programs from becoming the default browser, 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-45
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5iDe68JWCVOUN0L95ppA-_icGk_WQ?docId=CNG.993f2e6b233ba7693aabcc9412b44435.971
http://news.techworld.com/security/3334633/facebook-says-censorship-puts-china-out-of-reach/
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/02/02/facebook-ipo-the-company-has-high-hopes-for-china
http://blogs.reuters.com/breakingviews/2012/02/06/facebook-neednt-envy-life-inside-china-firewall/
http://www.cecc.gov/pages/hearings/general/hearing1/statement4.pdf
http://www.cecc.gov/pages/hearings/general/hearing1/statement4.pdf


www.freedomhouse.org 

used pop-ups to inform users that Qihoo’s browser was safer than Internet Explorer, and generated 
connectivity problems for users who uninstalled the Qihoo browser. In December 2011, 
independent investment analyst Rick Pearson raised serious doubts about the accuracy of 
evaluations of Qihoo that were performed prior to its initial public offering in March that year (see 
CMB Nos. 17 and 19). 
 

 Businessweek 2/7/2012: Qihoo says mobile apps to return to Apple store this week  

 Shanghai Daily 2/8/2012: Qihoo 360 upset over apps  

 Penn Olson 2/7/2012: Apple bans Qihoo apps from iTunes app store  

 Digital Due Diligence 1/11/2012: How Qihoo 360 won the browser war in China 

 The Street 12/15/2011: Why I’m short Qihoo 360  
 

 

 
TIBET 

 

 Communications cut off in restive Sichuan regions 
 
According to both Tibetan sources and state-run media, internet and mobile-telephone 
communications have been completely cut off in Tibetan areas of Sichuan Province amid escalating 
unrest (see CMB No. 45). The New York Times has reported that three Tibetan herders set 
themselves on fire on February 3 in Sichuan’s Seda County to protest political repression by the 
Chinese authorities. Also on February 3, citing interviews with local officials in Tibet, the 
nationalistic Communist Party–owned Global Times reported that internet connections and mobile-
phone signals were cut off within a radius of over 50 kilometers around the region where “riots” had 
occurred. Woeser Tsering, a prominent writer who has been covering the situation in Tibet on her 
Twitter microblog, also reported on the communications blackout. The Chinese authorities have 
repeatedly severed communications in areas of unrest or during security crackdowns. The most 
notable past example took place from July 2009 to May 2010 in Xinjiang, after ethnic violence 
between Han Chinese and Uighurs triggered a clampdown in which hundreds of Uighurs were 
detained. More recently, communications were briefly cut off in the Guangdong Province village of 
Wukan in December 2011 after villagers revolted against the local Communist Party leadership. 
With foreign journalists barred from entering the Tibetan areas of Sichuan and communications cut 
off, it is impossible to confirm what is happening on the ground. 
 

 Guardian 2/3/2012: China cut off internet in area of Tibetan unrest  

 New York Times 2/6/2012: Three Tibetan herders self-immolate in protest   

 Herald Sun 1/26/2012: Phones and internet cut in Tibetan area of China   

 Global Times 2/3/2012: Monks run amok  
 
 
 
 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-17
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-19#tencent
http://www.businessweek.com/news/2012-02-07/qihoo-says-mobile-apps-to-return-to-apple-store-this-week.html
http://www.shanghaidaily.com/article/?id=493883&type=Business
http://www.penn-olson.com/2012/02/06/apple-bans-qihoo-apps
http://www.digital-dd.com/qihoo-browser-war/
http://www.thestreet.com/story/11346714/1/why-im-short-qihoo-360.html
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-45
http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/03/china-internet-links-tibetan-unrest
http://www.nytimes.com/2012/02/07/world/asia/three-tibetan-herders-self-immolate-in-protest.html
http://www.heraldsun.com.au/news/world/phones-and-internet-cut-in-tibetan-china/story-e6frf7lf-1226254568665
http://www.globaltimes.cn/NEWS/tabid/99/ID/694406/Monks-run-amok.aspx


www.freedomhouse.org 

BEYOND CHINA 
 

 CCTV opens new base for Americas in Washington 
 
As part of the Chinese government’s effort to boost its influence and improve its image abroad, 
state broadcaster China Central Television (CCTV) launched a new service for the Americas on 
February 8 (see CMB No. 44). The service, with a hub in Washington and 15 bureaus in North and 
South America, will eventually produce four hours of programming daily. Among the initial 
offerings is a finance show called Biz Asia America, catering to American viewers with an interest in 
Chinese commerce. The station has hired journalists with experience in Western newsrooms, 
including Jim Laurie, an award-winning former correspondent who now serves as an executive 
consultant for the Chinese broadcaster. But given CCTV’s record of closely following the 
Communist Party line, it remains unclear how successful it will be at attracting an American 
audience. Meanwhile, Beijing’s municipal government announced on January 31 that a commercial 
entitled “Beijing Spirit” will debut soon on screens in New York City’s Times Square and on 
American television channels, including CNN. According to the announcement, the clip aims to 
promote four “key components” of China’s capital city, including “patriotism, innovation, tolerance 
and virtue.” The advertisement’s content appears similar to the national government’s “Experience 
China” commercial, which appeared in Times Square in January last year (see CMB No. 6). 
 

 Tencent News 2/1/2012 (in Chinese): Beijing press office hails debut of ‘Beijing 
Spirit’ ad on CNN, Times Square  

 Xinhua 2/9/2012 (in Chinese): Homogenization of “City Spirit”  strips away 
characteristics of different cities 

 Associated Press 2/8/2012: Chinese state TV starts American service this week   

 Wall Street Journal 2/8/2012: Watch: China’s CCTV now broadcasting in North 
America  

 
 
 

 

Chinese fund to invest in Hollywood 

 
Two Chinese investment groups announced on February 6 that they are creating a new private 
equity fund of up to $800 million to invest in film projects, including in Hollywood. They expect the 
fund to make its first investment in May. Sun Redrock Investment Group founder Bruno Wu said 
the deal with Harvest Alternative Investment Group would finance studio movies with themes that 
are “roundly acceptable to Asian audiences,” citing Paramount’s Mission: Impossible—Ghost Protocol 
and Warner Brothers’ Sherlock Holmes series as examples. He said another goal of the fund would be 
to partner with Hollywood to produce Chinese films with international appeal, observing that “big 
Chinese movies and stars aren’t seen as widely outside China.” Foreign studios’ access to the 
Chinese market is currently restricted by an annual distribution ceiling of 20 foreign films and other 
barriers such as unpopular time slots and content censorship. As a result, Hollywood firms are 
increasingly using coproductions with Chinese partners to evade such obstacles. According to the 
Hollywood Reporter, Harvest Alternative is an arm of state-authorized Harvest Fund Management, 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-44
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-6
http://news.qq.com/a/20120201/000297.htm
http://news.qq.com/a/20120201/000297.htm
http://news.xinhuanet.com/politics/2012-02/09/c_122678835.htm?prolongation=1
http://news.xinhuanet.com/politics/2012-02/09/c_122678835.htm?prolongation=1
http://www.telegram.com/article/20120208/APF/302089914/1002/business
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/02/08/watch-chinas-cctv-now-broadcasting-in-north-america
http://blogs.wsj.com/chinarealtime/2012/02/08/watch-chinas-cctv-now-broadcasting-in-north-america


www.freedomhouse.org 

which was established in 1999 as part of a government strategy to develop the country’s financial 
sector. Sun Redrock Investment is controlled by Sun Media Group, which Wu cofounded with his 
wife, well-known Chinese talk-show host Yang Lan. 
 

 Hollywood Reporter 2/6/2012: Hollywood to be wooed by $800 million Chinese 
media fund 

 Financial Times 2/6/2012: Fund aims to link Hollywood films with China  

 Reuters 2/6/2012: China’s Sun Media, Harvest to launch $800 mln film fund 
 

 

NOTABLE ANALYSIS 

 Article describes online indoctrination of Chinese soldiers 
 
In the February 3 issue of China Brief, the Washington-based Jamestown Foundation published an 
analysis by researcher Aaron Shraberg on how the Chinese military is using information and 
communication technologies to advance political work and soldier morale. Typically, military 
personnel are strictly forbidden from opening their own websites or blogs. However, because young 
recruits are used to getting information from the internet, the Chinese Communist Party (CCP) and 
military leadership are using various means to carry out web-based “political indoctrination” among 
soldiers. The strategies include revamped national security websites, virtual meet-and-greets between 
top officials and soldiers in remote outposts, and a microblog program geared toward helping newly 
enlisted members adjust to military life. According to the author, “To meet the challenges of an 
increasingly connected world, the CCP is not only censoring and restricting, but also using modern 
communications technologies to generate the degree of ideological dominance it believes necessary 
to effectively control its military.” 
 

 China Brief 2/3/2012: PLA puts political work online 
 

 
For additional information on human 

rights and free expression in China, see: 
Freedom on the Net 2011 

Freedom in the World 2011 
Freedom of the Press 2010 

 

 
To subscribe or submit items, e-mail: 

cmb@freedomhouse.org 
For archives, go to: 

http://www.freedomhouse.org/news/ 
china-media-bulletin 

http://www.hollywoodreporter.com/news/hollywood-china-media-fund-287222
http://www.hollywoodreporter.com/news/hollywood-china-media-fund-287222
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/9fbaa1dc-50b7-11e1-ab40-00144feabdc0.html#axzz1lihz0CfP
http://www.reuters.com/article/2012/02/06/china-media-fund-idUSL4E8D66CK20120206
http://www.jamestown.org/single/?no_cache=1&tx_ttnews%5btt_news%5d=38967&tx_ttnews%5bbackPid%5d=589
http://www.freedomhouse.org/images/File/FotN/China2011.pdf
http://freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2011&country=8016
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2011&country=8173
mailto:cmb@freedomhouse.org

