
www.freedomhouse.org 

 
 

CHINA MEDIA BULLETIN 
 

A weekly update of press freedom and censorship news 
related to the People’s Republic of China 

 

 

BROADCAST / PRINT MEDIA NEWS 

 Mum press sheds little light on Chongqing party intrigue 

Inconsistent print and online coverage of an unfolding scandal involving former Chongqing police 
chief Wang Lijun has added to the uncertainty surrounding the case, which may prove to be one of 
the most important developments of the year ahead of a Chinese Communist Party (CCP) 
leadership shuffle scheduled for the fall. The saga began on February 2, when it was announced that 
Wang Lijun, who had gained prominence as the right-hand man of Chongqing party secretary Bo 
Xilai, had been demoted. (Bo has been a rising star in the party, and is widely thought to be seeking 
a seat on the nine-member Politburo Standing Committee.) Then, on February 7, Wang made a late-
night visit to the U.S. consulate in Chengdu. According to various unconfirmed reports, he tried to 
seek asylum and revealed damaging details about Bo, including his purported involvement in 
corruption, organized crime, and political repression. Wang stayed overnight and, according to a 
U.S. government spokeswoman, left the following day “of his own volition.” He was placed into the 
hands of representatives of the central government and has not been seen since. As the events 
unfolded and unverified accounts of intraparty intrigue circulated online—including on over two 
million reported Sina Weibo microblog posts—the print media were conspicuously silent. On 
February 9, the Chongqing Daily, the local CCP mouthpiece, made no reference to the incident, 

Issue No. 47: February 16, 2012 
Headlines 

           Mum press sheds little light on Chongqing party intrigue 

 Foreign TV series curtailed, banned from prime time 

 Party commissars set up shop inside microblog firms 

 Chinese American online activist abducted, beaten in China 

 China-based Nortel hacking, digital thievery risks reported 



www.freedomhouse.org 

instead running a story with a headline touting “Peaceful Chongqing.” A search by the China Media 
Project at the University of Hong Kong found references to Wang in only seven articles, all 
repeating the official word from Chongqing authorities that he had left for “vacation-style 
treatment” due to stress. Hong Kong’s South China Morning Post pointed out on February 13 that Bo 
himself was also absent from a 1,500-word Chongqing Daily story about Canadian prime minister 
Stephen Harper’s visit, during which Bo met with him and threw him a banquet. The omission 
signaled either a deliberate demerit from the propaganda authorities or a cautious move by editors at 
a time when Bo’s political fate is uncertain. In contrast to the silence in traditional media and despite 
sporadic reports of online censorship, microblogs and overseas news sites like Boxun, China Digital 
Times, and the Epoch Times have been buzzing with various tidbits of information and insight as 
Chinese netizens attempt to figure out what is really going on in the opaque world of high-level CCP 
politics. 

 China Media Project 2/10/2012: Wang Lijun in China’s news pages 

 New York Times 2/12/2012: Inside China’s greatest mystery 

 South China Morning Post 2/13/2012: Bo conspicuous by his absence in media 
reports 

 China Media Project 2/16/2012: He Weifang: Handle Wang Lijun case by rule of law 

 China Digital Times 2/16/2012: Wang Lijun: Tip of the iceberg? 

 China Media Project: Wang Lijun case connected to businessman who fled?  

 China Media Project 2/9/2012: Wang Lijun and “peaceful Chongqing” 

 Business Week 2/14/2012: News of provincial showdown travels far on Chinese web 

 
 

 Foreign TV series curtailed, banned from prime time 

The State Administration of Radio, Film, and Television (SARFT) announced on February 13 that 
foreign television series would be banned during prime time, from 7 p.m. to 10 p.m. The decision is 
the latest in a string of government interventions designed to restrict commercially driven 
entertainment programming in favor of propagandistic content (see CMB No. 41). According to the 
SARFT announcement, foreign drama series, in addition to being barred from prime time, should 
not exceed 50 episodes in length or take up more than a fourth of a television station’s quota for 
broadcasting drama series. Dramas that focus on topics such as crime, violence, and other “vulgar 
content” are completely banned. Authorities also urged stations to increase “regional diversity” by 
airing shows from a variety of countries. Provincial media regulators are tasked with punishing 
stations that fail to comply with the regulations. Although some American shows have won fans in 
China, popular foreign dramas have typically come from Japan, South Korea, and more recently 
Thailand. Some analysts said the new ban would encourage production of more local shows. 
However, Ren Jianwei of the Shanghai Media Group said “many of the regulations used to be 
conveyed orally and they are not new to us.” Viewers seeking greater access to foreign programs are 
expected to turn to DVDs and the internet. 

 Shanghai Daily 2/14/2012: Prime-time ban for overseas TV series 

http://cmp.hku.hk/2012/02/10/19022
http://rendezvous.blogs.nytimes.com/2012/02/12/inside-chinas-greatest-mystery/
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=c687bc0d33275310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=china&s=news
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=c687bc0d33275310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=china&s=news
http://cmp.hku.hk/2012/02/16/19280/
http://chinadigitaltimes.net/2012/02/wang-lijun-tip-of-the-iceberg/
http://cmp.hku.hk/2012/02/10/19002/
http://cmp.hku.hk/2012/02/09/18849/
http://www.businessweek.com/asia/news-of-provincial-showdown-travels-far-on-chinese-web-02142012.html
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-41
http://www.shanghaidaily.com/article/?id=494290&type=National


www.freedomhouse.org 

 Beijing Business Today 2/14/2012 (in Chinese): SARFT: Foreign TV dramas to be 
banned during prime-time 

 SARFT 2/13/2012 (in Chinese): Statement on import and broadcasting of foreign 
drama series  

 
 
 
 

 Print media face obstacles on critical content, investigations 

 
Local Chinese authorities have continued to punish or interfere with critical journalism. On 
February 3, senior editors at the Biancheng Evening News, a local paper in Huaihua City, Hunan 
Province, were fired or suspended by the city propaganda department after the paper published the 
results of a survey in which residents expressed dissatisfaction with local officials. The February 1 
special report was entitled “How Does Your Lunar New Year Taste?” More than 50 percent of the 
respondents complained about rising inflation rates. Some also said the city lacked government-
organized activities to celebrate the Lunar New Year. In a separate incident in Pingshan County, 
Hebei Province, Guangzhou Daily reporter Zhang Dan was detained on February 9 while investigating 
several suppliers who had allegedly sold fake egg products in Guangdong Province. He was held for 
five hours at a police station, where officers made copies of his reporting materials and asked him to 
identify suppliers with whom he had met. 
 

 IFEX 2/6/2012: Senior newspaper staff fired for reporting inflation concerns  

 Time Weekly 2/13/2012 (in Chinese): Biancheng Evening News editorial team 
purged after lunar new year  

 Guangzhou Daily 2/10/2012 (in Chinese): Reporter held by police during fake egg 
investigation  

 
 
 

 Writers see repression reaching new extremes 

 

A recent spate of long prison sentences for writers and bloggers in China is being interpreted as part 
of a general escalation in restrictions on free expression that began in 2008, with each year bringing a 
new impetus for intensified crackdowns. In 2012, the focus appears to be on ensuring “stability” 
ahead of a planned Communist Party leadership shuffle in the fall. Writers have reported stepped-up 
harassment and pressure from the authorities, and many have responded by self-censoring and even 
avoiding informal gatherings with colleagues. Dissident writer Yu Jie, who fled abroad in January 
(see CMB No. 44), has said he believes that “this is the worst time for writers since 1989.” On 
February 10, Zhejiang-based writer Zhu Yufu was sentenced to seven years in prison by a local court 
in Hangzhou. He had been arrested in April 2011 on subversion charges over a poem entitled “It’s 
Time,” in which he called for Chinese people to defend their rights (see CMB No. 45). Meanwhile, a 
document reportedly issued by the Anhui provincial government has surfaced on the internet. 
According to Radio Free Asia, the leaked document instructs local officials to increase vigilance 
against any activity that could threaten stability ahead of a National People’s Congress session in 

http://tech.qq.com/a/20120214/000026.htm
http://tech.qq.com/a/20120214/000026.htm
http://www.chinasarft.gov.cn/articles/2012/02/13/20120213172305860202.html
http://www.chinasarft.gov.cn/articles/2012/02/13/20120213172305860202.html
http://www.ifex.org/china/2012/02/06/editorial_team_fired
http://news.ifeng.com/opinion/gundong/detail_2012_02/13/12483760_0.shtml
http://news.ifeng.com/opinion/gundong/detail_2012_02/13/12483760_0.shtml
http://news.163.com/12/0210/04/7PSGUB6300014AED.html
http://news.163.com/12/0210/04/7PSGUB6300014AED.html
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-44
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-45


www.freedomhouse.org 

Beijing in early March. The orders include measures such as round-the-clock surveillance of the 
internet, monitoring of text messages and microblog posts, and swift deletion of problematic 
content. Officials are also told to immediately report any local developments like “large-scale 
petitioning and mass incidents” to the provincial authorities. 
 

 Guardian 2/10/2012: China jails dissident Zhu Yufu over poem sent on Skype  

 Radio Free Asia 2/6/2012: Leak reveals 'stability' measures 

 South China Morning Post 2/13/2012: Pen is subject to the sword  
 

 

 
NEW MEDIA / TECHNOLOGY NEWS 

 

 Party commissars set up shop inside microblog firms 
 
Taiwan’s United Daily News (UDN) reported on February 6 that the Central Propaganda Department 
of the Chinese Communist Party (CCP) recently ordered the establishment of CCP branches in 
microblogging firms, including the four leading services: Sina, Tencent, Sohu, and Netease. 
According to the UDN report, party representatives would guide decisions on major microblogging 
policies and ensure that the directives of the propaganda department and government are properly 
implemented. The move is the latest in a string of efforts to intensify controls over microblogging, 
and is not the first time that CCP representatives have been deployed in private firms working in 
politically sensitive areas. Beginning in 2008, the CCP expanded its representation in law firms after 
attorneys started to take on sensitive human rights cases and attempted to hold free elections for the 
state-run lawyers’ association. In November 2010, the People’s Daily reported that the CCP had 
installed itself in 100 percent of the country’s law firms. Meanwhile, as microblogging firms worked 
to implement a new real-name registration rule ahead of a March 16 deadline (see CMB No. 46), 
foreign users complained of difficulty registering without a Chinese identification card. The growing 
controls may be taking a toll on Sina’s profitability; the company’s shares have lost 54 percent of 
their value since they peaked in April 2011. As Chief Executive Charles Chao prepared for a 
presentation to investors, the Financial Times reported that a plan for how to generate revenue from 
Sina’s immensely popular microblogging service would likely be further postponed, partly because of 
the new burden of implementing real-name registration. At present, Sina earns most of its profits 
through advertising, but some observers noted that this could be a weakness in the current political 
climate in China. Alicia Yap, an analyst at Barclays Capital, noted: “Brands worry that they could be 
tied to re-tweeted messages that might be sensitive.” 
 

 United Daily News 2/6/2012: Chinese Communist Party to establish party branches 
to directly manage microblogging firms 

 CNET 2/13/2012: Foreign users of Weibo in confusion as China’s ‘real name’ 
deadline looms  

 Financial Times 2/8/2012: Sina wrestles with microblog revenue plan  

 China Scope 11/29/2010: CCP achieves 100% coverage of law firms in China 
 

http://www.guardian.co.uk/world/2012/feb/10/china-jails-dissident-zhu-yufu
http://www.rfa.org/english/news/china/reveals-02062012100222.html
http://www.scmp.com/portal/site/SCMP/menuitem.2af62ecb329d3d7733492d9253a0a0a0/?vgnextoid=eff8cc6498175310VgnVCM100000360a0a0aRCRD&ss=China&s=News
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-46#Microblog
http://udn.com/NEWS/MAINLAND/MAI1/6881652.shtml
http://udn.com/NEWS/MAINLAND/MAI1/6881652.shtml
http://asia.cnet.com/blogs/foreign-users-of-weibo-in-confusion-as-chinas-real-name-deadline-looms-62213416.htm
http://asia.cnet.com/blogs/foreign-users-of-weibo-in-confusion-as-chinas-real-name-deadline-looms-62213416.htm
http://www.ft.com/intl/cms/s/0/a45ff3f8-5216-11e1-a155-00144feabdc0.html#axzz1mPAUt3Ds
http://chinascope.org/main/content/view/3109/106/


www.freedomhouse.org 

 Microblog highlights: Valentine’s Day, N. Korea, Jeremy Lin 

 
Over the past week, several topics have arisen as the focus of discussion in China’s 
microblogosphere, while others have been targeted for deletion. The rationale behind the censorship 
is clearer in some cases than in others. According to searches by China Media Bulletin editors on the 
University of Hong Kong’s WeiboScope, which documents deletions from the popular Sina Weibo 
microblogging service, the items deleted by censors on February 14 and 15 included a large number 
of seemingly innocuous posts related to Valentine’s Day. Also removed were posts reacting to the 
fact that Chinese vice president Xi Jinping did not take his wife, well-known singer Peng Liyuan, 
with him on his visit to the United States this week. Some users speculated that it was because “Xi is 
afraid that Peng will attract more attention than him.” Other posts targeted by censors quoted 
Burmese democracy advocate Aung San Suu Kyi, cited the self-immolation of a Tibetan nun, and 
relayed the experience of a father trying to get his son out of a Chinese labor camp. Meanwhile, 
analysts are speculating as to why Chinese censors did not delete false rumors that North Korean 
leader Kim Jong-un had been assassinated at the country’s embassy in Beijing. Separately, rising 
Taiwanese American basketball star Jeremy Lin of the New York Knicks jumped from 300,000 to 
over 1 million followers on Sina Weibo within five days, despite relatively muted state media 
coverage of his recent successes on the court. 
 

 Diplomat 2/11/2012: How Weibo ‘killed’ Kim Jong-un  

 Foreign Policy 2/10/2012: Lies, damn lies, and Weibo rumors of Kim Jong Un’s 
demise  

 Fan Nation 2/15/2012: Jeremy Lin exceeds one million followers on Chinese social 
platform  

 NBC News 2/16/2012: Yes, Jeremy Lin is big in China – but China is also very big 
 

 
 

 Chinese American online activist abducted, beaten in China 
 
In a sign that the Chinese authorities are willing to extend their crackdown on cyberdissidents to 
foreign citizens, a Chinese American physicist named Ge Xun has reported being beaten and 
interrogated during a recent visit to Beijing. Ge, who became an American citizen after moving to 
the United States in 1986, is a former member of a California-based Tibetan advocacy group and a 
webmaster for a site calling for the release of activist Chen Guangcheng, who has been under strict 
house arrest in Shandong Province since leaving prison in 2010. On February 1, using a photograph 
downloaded from the internet, three police officers identified Ge on the street outside the home of 
prominent human rights advocate Ding Zilin, whom he was going to meet. He was seized and taken 
to a secret location. On his camera and audio recorder, the police found evidence of his recent 
contacts with Chinese activists, including exiled writer Liao Yiwu and rights lawyer Teng Biao. When 
Ge refused to surrender the password for his Twitter microblog, the officers started kicking and 
beating him severely. Ultimately he agreed to log in to the account himself and let them examine it. 
Upon his release, after 21 hours in detention, Ge was asked to guarantee that he would not accept 
media interviews. “From when we met to when we separate…the entire process is a national secret,” 
the police allegedly told him. He was driven directly to the airport for deportation. 

http://the-diplomat.com/2012/02/11/how-weibo-%E2%80%9Ckilled%E2%80%9D-kim-jong-un
http://blog.foreignpolicy.com/posts/2012/02/10/lies_damn_lies_and_weibo_rumors_of_kim_jong_un_s_demise
http://blog.foreignpolicy.com/posts/2012/02/10/lies_damn_lies_and_weibo_rumors_of_kim_jong_un_s_demise
http://tracking.si.com/2012/02/15/jeremy-lin-exceeds-one-million-followers-on-chinese-social-platform/
http://tracking.si.com/2012/02/15/jeremy-lin-exceeds-one-million-followers-on-chinese-social-platform/
http://behindthewall.msnbc.msn.com/_news/2012/02/16/10424201-yes-jeremy-lin-is-big-in-china-but-china-is-also-very-big


www.freedomhouse.org 

 

 New York Times 2/14/2012: American recounts beating by Chinese agents 
suspicious of social media 

 Seeing Red in China 2/8/2012 (in Chinese): Ge Xun: 21 hours in Beijing – part 1  

 Seeing Red in China 2/9/2012 (in Chinese): Ge Xun: 21 hours in Beijing – part 2  
 
 
 

 Sales ban sought in Apple iPad trademark dispute 
 
A trademark dispute between U.S. technology giant Apple and Shenzhen-based Proview Technology 
over the name “iPad” has escalated. Hebei Youth Daily reported on February 13 that inspection teams 
set up by the local industry and commerce administration, and acting on a complaint from Proview, 
had raided retail stores in Shijiazhuang City, Hebei Province, and confiscated 45 of Apple’s iPad 
tablet computers. It emerged that Proview, which registered the name “iPad” as early as 2000 for its 
own tablet product, has asked authorities in 20 Chinese cities to stop selling Apple’s iPad, and is 
seeking a ban on exports of the device. Officials in some cities have reportedly complied with the 
company’s requests, ordering retailers to halt iPad sales. According to Chinese media, Apple could 
face fines of up to 240 million yuan ($38 million), along with 10 billion yuan ($1.6 billion) in 
compensation to Proview. Apple maintains that it bought the worldwide rights to the trademark 
years ago, but a December 2011 court ruling in Shenzhen found that the purchase—from Proview’s 
Taiwanese parent company—did not hold for the Chinese subsidiary or the Chinese market (see 
CMB No. 42). Proview was crippled by the 2008 financial crisis, and its Hong Kong–listed shares 
have not traded since August 2010. The ongoing case, which will proceed in a court hearing set for 
February 29, has put a spotlight on the precarious nature of foreign technology companies’ legal 
rights in China. 
 

 Reuters 2/15/2012: Exclusive: Proview says any ban of iPad exports hard to impose  

 PC Magazine 2/15/2012: Proview pushes for expanded iPad Ban, but will China 
allow it?  

 Hebei Youth Daily 2/13/2012 (in Chinese): Apple iPad removed from store shelves 
due to trade mark issue  

 Agence France-Presse 2/14/2012: Firm in Apple row seeks to ban China iPad 
imports 

 
 

 

BEYOND CHINA 
 

 China-based Nortel hacking, digital thievery risks reported 

 
The Wall Street Journal reported on February 14 that at least as far back as 2000, China-based hackers 
had infiltrated the computers of Canadian telecommunications firm Nortel Networks, which is 
currently in the final stages of being broken up and sold as part of a 2009 bankruptcy filing. Brian 

http://www.nytimes.com/2012/02/14/world/asia/american-active-on-internet-recounts-beating-in-china.html?_r=2
http://www.nytimes.com/2012/02/14/world/asia/american-active-on-internet-recounts-beating-in-china.html?_r=2
http://seeingredinchina.com/2012/02/08/ge-xun-21-hours-in-beijing-part-1
http://seeingredinchina.com/2012/02/09/ge-xun-21-hours-in-beijing-part-2
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-42
http://www.reuters.com/article/2012/02/15/us-apple-proview-idUSTRE81E0BE20120215
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2400281,00.asp
http://www.pcmag.com/article2/0,2817,2400281,00.asp
http://tech.ifeng.com/it/detail_2012_02/13/12471769_0.shtml
http://tech.ifeng.com/it/detail_2012_02/13/12471769_0.shtml
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gRJNfcWPX3EbkegmkCwVIurzBnpg?docId=CNG.f403ea8aad2faad073236239e9b0c0df.841
http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gRJNfcWPX3EbkegmkCwVIurzBnpg?docId=CNG.f403ea8aad2faad073236239e9b0c0df.841


www.freedomhouse.org 

Shields, a former Nortel employee who led an internal investigation, said hackers were found using 
encrypted channels from internet addresses based in China. They had installed spyware and stolen 
passwords from top executives to gain access to business plans, research reports, and employee e-
mail. An internal report said that Nortel “did nothing from a security standpoint,” aside from 
changing the seven stolen passwords. It also failed to inform the buyers of its assets, such as Ciena, 
Ericsson, and Avaya, leaving them vulnerable to continued infiltration. Separately, a New York Times 
article on February 10 highlighted a form of espionage that targets the personal electronic devices of 
foreign officials, researchers, and businessmen when they travel to China. Many such travelers now 
take elaborate steps to avoid exposure to theft and hacking, such as bringing only sanitized devices 
that are swept clean of data both before and after a trip. One cybersecurity expert told the paper, 
“Everybody knows that if you are doing business in China, in the 21st century, you don’t bring 
anything with you.” 
 

 Washington Post 2/14/2012: Report: Chinese hackers breach Nortel networks 

 Wall Street Journal 2/14/2012: Chinese hackers suspected in long-term Nortel breach 

 Agence France-Presse 2/14/2012: Nortel penetrated by Chinese hackers for at least a 
decade: report 

 New York Times 2/10/2012: Traveling light in a time of digital thievery  
 

 

 Confucius Institutes stir debate in Canada 

 
On January 24, Hubei-based Central China Normal University and Canada’s Carleton University 
launched a joint program at a newly established Confucius Institute in Ottawa. The ceremony was 
attended by Ottawa mayor Jim Watson, who noted the growing number of Chinese visitors to the 
country. Confucius Institutes are Chinese government-sponsored facilities that offer Chinese 
language training and other educational programs. To date, there are over 300 institutes functioning 
in over 100 countries. They are cited by many analysts as an example of the Chinese Communist 
Party’s efforts to expand its influence and information control beyond China (see CMB No. 39). Li 
Changchun, the Chinese Communist Party’s propaganda chief and a Politburo Standing Committee 
member, has called the institutes an “important part of China’s overseas propaganda setup.” Lionel 
Jensen of the University of Notre Dame says that U.S. Confucius Institute directors take “special 
care in arranging programming that is uncontroversial in the eyes of their benefactor.” Faculty 
members at some universities have opposed efforts to set up such institutes on their campuses, 
citing the potentially negative impact on academic freedom. In January, the Faculty Association at 
the University of Manitoba published a special issue of its newsletter dedicated to the topic, stating 
that it is “strongly opposed to the establishment of a CI” and concerned about a discriminatory 
policy by which the Confucius Institutes’ parent agency accepts only teaching applicants who have 
no “record of participation in Falun Gong and other illegal organizations.” 
 

 People’s Daily 1/30/2012: New Confucius Institute started operations in Ottawa  

 USA Today 1/4/2012: Chinese-funded institutes raise concerns on U.S. campuses 

 Faculty Association of University of Manitoba: News & Views: January 2012 
 

http://www.washingtonpost.com/business/technology/report-chinese-hackers-breach-nortel-networks/2012/02/14/gIQApXsRDR_story.html
http://online.wsj.com/article/SB10001424052970203363504577187502201577054.html
http://www.vancouversun.com/business/technology/Nortel+penetrated+Chinese+hackers+least+decade+report/6150050/story.html#ixzz1mNFUmDmC
http://www.vancouversun.com/business/technology/Nortel+penetrated+Chinese+hackers+least+decade+report/6150050/story.html#ixzz1mNFUmDmC
http://www.nytimes.com/2012/02/11/technology/electronic-security-a-worry-in-an-age-of-digital-espionage.html
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-39#some
http://world.people.com.cn/BIG5/16949815.html
http://www.usatoday.com/news/education/story/2012-01-04/chinese-funded-institutes-us-colleges/52378280/1
http://www.umfa.ca/pdf/publications/newsletters/jan_2012.pdf


www.freedomhouse.org 

NOTABLE ANALYSIS 

 Documentary on Ai Weiwei premiers at Sundance 
 
American freelance journalist Alison Klayman’s documentary Never Sorry: Ai Weiwei premiered at the 
Sundance Film Festival in Utah on January 29. The film follows prominent Chinese artist and 
blogger Ai Weiwei’s journey over the past three years as he rose to become an internationally 
recognized and outspoken critic of the Chinese government. Klayman’s record of Ai’s story began in 
2008 as he was preparing for the installation of his Sunflower Seeds exhibition in London, and the 
film follows him until his detention by Chinese authorities in April 2011 (see CMB No. 41). It 
highlights the 2008 Sichuan earthquake as the key turning point in Ai’s transformation from an artist 
to an avid blogger and activist. He began using social media such as Twitter to share information 
and call on the government to investigate the corruption that likely contributed to the deaths of 
thousands of children in schools that crumbled during the earthquake (see CMB No. 22). Ai 
reportedly told Klayman, “If not for my use of the internet, I would just be an artist trying to put up 
a canvas in a gallery or a museum, which has almost no influence for the majority of society. It’s 
only because I acted on the internet that the pressure comes. It made a lot of people feel scared, 
because they can never really stop my influence on the netizens.” A schedule of upcoming 
screenings is available on the film’s website, listed below. 
 

 Never Sorry: Ai Weiwei website 

 Guardian 2/13/2012: Berlin 2012: Ai Weiwei: Never Sorry — review  

 New York Times 1/23/2012: Ai Weiwei: Evolution of a dissident 

 
For additional information on human 

rights and free expression in China, see: 
Freedom on the Net 2011 

Freedom in the World 2011 
Freedom of the Press 2010 

 

 
To subscribe or submit items, e-mail: 

cmb@freedomhouse.org 
For archives, go to: 

http://www.freedomhouse.org/news/ 
china-media-bulletin 

http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-41
http://www.freedomhouse.org/article/china-media-bulletin-issue-no-22#victims
http://aiweiweineversorry.com/
http://www.guardian.co.uk/film/2012/feb/13/berlin-ai-weiwei-never-sorry-review
http://www.nytimes.com/2012/01/23/opinion/ai-weiwei-the-evolution-of-a-dissident.html
http://www.freedomhouse.org/images/File/FotN/China2011.pdf
http://freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2011&country=8016
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=22&year=2011&country=8173
mailto:cmb@freedomhouse.org

